Eric
    Hej! Jag går sista året i gymnasiet (samhällsprogrammet) och vill bli polis. Men chansen blir större om man har jobbat innan. Själv har jag jobbat varje sommar sen jag var 15 år och har nu deltidsjobb. Jag har jobbat på 8 olika företag vilket kanske är ett plus . Jag är 19 år idag. Jag kommer att söka in till polishögskolan efter gymnasiet samtidigt som något annat om jag inte kommer in men jag skulle vilja ha tips om det finns några utbildningar som stärker min chans att komma in på polishögskolan senare i livet om jag inte kommer in. Som försvarshögskolan om det hjälper osv. Eller krävs det att man har gjort lumpen? Vill gärna ha tips om skolor och utbildningar osv. Vad som helst. Tack på förhand.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du har ett mål! Och du verkar redan ha bra koll på vad som kan ge dig fördelar in på en Polishögskola. En utbildning via Försvarshögskolan kan nog hjälpa - men i detta läge kanske du först kan satsa på GMU - läs mer om den här http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/gmu/

    Polishögskolan brukar även sätta värde på olika förtroendeuppdrag som att kanske ha varit tränare inom idrott eller om du är med i olika föreningar eller om du har andra ledarerfarenheter. Annat språk än svenska och engelska kan också vara en merit.

    Du kan såklart läsa mer här http://polisen.se/Bli-polis/

    /Lena, Syv