ebba
    hej! nästa år ska jag försöka leta upp ett gymnasium förmodligen med inriktningen natur. Men vad är bäst, en stor skola med många elever eller en liten skola med få elever? Jag är väldigt ambitiös och vill lyckas i skolan. Är det lätt att om man går i en stor skola att lärarna inte har så stor koll på en då det är så mycket elever. Jag vill kunna fråga lärarna om råd och då kan det ju vara bra att lärarna känner till ens kunskaper/personligheter.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba,
    du har alldeles rätt i att det är bra om lärarna känner till varje elevs kunskaper/personligheter. Det är meningen att varje klass har minst en /ofta två/ mentorer, en sort "klasslärare". Tyvärr så kan det hända att klasslärare-mentor byts under tre år på gymnasiet (oftast pga pensionsavgång, föräldraledighet & flytt/byte av arbetsplats). Det kan man tyvärr inte förutse - kan t.ex. vara omöjligt att säga om en viss lärare blir föräldraledig om tre år eller om en lärare flyttar till en annan stad, t.ex. pga dennes make/maka får jobb i en annan stad, långt från Stockholm, kanske t o m i ett annat land.

    Bra att fråga på skolan om de har en eller flera mentorer per klass. Om det är fler än en mentor, då är risken betydligt mindre att alla mentorer byts ut under "resans gång" /dina tre år på gymnasiet/.

    Att du är väldigt ambitiös och vill lyckas i skolan, är jättebra!
    På gymnasiet får man ta mer eget ansvar än på grundskolan, t.ex. kontakta lärarna med frågor i fall du som elev vet att du ligger efter i ett visst ämne, inte vänta tills efter provet.

    Det finns för och nackdelar med små och stora skolor.
    Du har själv beskrivit för delar med en liten skola väldigt väl.
    På en stor skola finns det oftast bredare valmöjligheter vad det gäller kurser inom Programfördjupningen och Individuellt val: flera lärare med olika behörigheter och då är det logiskt att förutse att fler ämnen kommer att erbjudas att välja från.

    Jag råder dig att gå på öppet hus på flera skolor, så många du hinner och att även boka "Skugga en elev eller en klass" på några skolor, så får du känna på hur det är att gå på just den utbildningen (skolan & programmet).

    Återkom gärna längre fram & berätta hur det går med ditt gymnasieval!
    Skapa inloggning på www.gymnasieguiden.se - så får du mycket hjälp under gymnasievalet där på sidan.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare