Tania
    Hej
    Jag satt och grubblade mycket och länge kring omvalet om vilka gymnasium jag skulle ha på listan. När jag hade gjort valet kände jag mig nöjd men nu sådär i efterhand känns det inte som att jag gjort rätt val. Kan man på något sätt ändra detta genom att kanske kontakta gyantagningen eller något sånt ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Tania!

    Ingen kan förbjuda dig kontakta Antagningskansliet.

    Vad jag tror du får för svar är att du kan göra sen ansökan eller "tillägg" till din ansökan, men då kan du bara komma in "i mån av plats" som det heter, det vill säga om lediga/tomma platser finns. Leidga platser finns om antal Behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser.

    Vet du vilket antagningskansli du "tillhör"? Om inte - se på http://antagningskanslier.se/

    Lycka till! jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA

    • : Fast grejen är att den ända jag vill ändra på mitt val är att ta bort förstahandsvalet. Det låter ju inte så krångligt. Eller?
    • Julia : Kontakta ditt antagningskansli och fråga om de kan ta bort ditt första alternativ. Jag kan inte lova dig att de gör det, men vi hoppas att de gör. Det som blir "krångligt" att ditt andra alternativ - blir då ditt första och det förändrar urvalet till den skola, som du nu vill in först... sedan är det också så att om man ändrar för en elev, så borde man rimligtvis ändra för alla andra som också vill ändra... och det kan bli en "jämn ström" av förfrågningar av att ändra. Det är ju orättvist om du får ändra när det egentligen är för sent, men andra inte får. Då måste alla som vill få ändra. Och vad är då meningen med "sista dag i omvalsperioden", när sista dag blir "när som helst"?