Niilo
    Jag går sista året på naturprogrammet och kommer få streck i Tyska 3. Denna kursen är utökad och som jag förstår det så spelar det då ingen roll utan jag får ingen examen. Finns det något man kan göra innan detta sker? Som att hoppa av kursen innan betygen sätts, det borde väl gå om jag ändå läser 2600p? Jag har tillräckligt mycket godkänt för att få min examen utan Tyska 3. Vad kan göras?
    • Milla : Vi fick nu Skolverkets svar på din fråga och jag skriver ett nytt svar till dig nu.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niilo,

    jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga. Om det är så att du läser tyska 3 som en Utökad kurs, då behöver du inte göra någonting. Du får det betyget som du får ... "streck" tror inte jag du kan få när du har läst nästan hela kursen (läsåret är nästan slut och läraren måste ha underlag för betyg & om betygsunderlag finns, måste betyg sättas).

    Om du inte uppnår kraven för godkänt betyg, får du i så fall F. Men det betyget kommer ändå inte räknas in i ditt jämförelsetal. Det spelar, alltså ingen roll  ... men skulle du få E betyg i Tyska 3, kanske du får meritpoäng>> (om inte det är så att du redan har max i merit).

    Om jag har misuppfattat din fråga, ber jag om ursäkt. Förklara i så fall lite mer kring din situation och varför du är orolig för betyg i en utökad kurs, som ändå inte kommer att räknas in (om det blir F) och som kan ge dig meritpoäng>> (om du får godkänt betyg), vilket i så fall är jättebra för dig.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag har extremt hög frånvaro på mina tyska lektioner samt har inte lämnat in många inlämningar så min lärare har inte nog med material för att sätta betyg på mig vilket leder till att jag får streck i betyg. Som jag har förstått det så betyder det att jag inte får min gymnasieexamen eftersom man inte får ha streck i någon kurs som ingår i studieplanen. Min fråga kanske var lite ospecifik men den är ungefär, går det att hoppa av kurser så här sent i terminen med tanke på att betygen inte satts än
    • : kanske också borde ställa frågan, vad betyder det att få streck i en utökad kurs?
    • Anna : Att hoppa av en kurs bara några dagar innan läsåret är slut - tjänar inte ngt. till. Utökad kurs är en "extrakurs", dvs utanför alla de kurser som krävs för att få Examens bevis.
    • : Så även om jag får streck i Tyska 3 som är en utökad kurs så får jag fortfarande examensbevis? Då hade jag bara fått felande information.
    • Anna : Vad fick du för information och av vem? Är du säker på att Tyska 3 är en U-kurs för dig?
    • : http://www.syvonline.se/sida/streck-i-betyg är där jag fick min information ifrån och Jag är 100% på att tyska 3 är utökad
    • Anna : Har du pratat med Syv på din skola? Vad säger hen? Jag ska ta upp frågan med kollegorna så snart som möjligt och ska försöka ge dig svar snabbt.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, att du hoppar av kursen hjälper inte. Det som hjälper är om Rektor beslutar om att göra en ändring i din studieplan och plocka bort den utökade kursen. I annat fall (om man gör en strikt tolkning av reglerna) borde du få Studiebevis och inte Examensbevis. I praktiken gör inte skolorna (oftast i alla fall) den strikta tolkningen...

    Vi har i alla fall bett Skolverket att ge ett skriftligt svar på frågan och här nere kommer det svaret i sin helhet. Du får visa den till SYV på din skola och/eller till rektor på ditt program (om du vill).

    **************************

    Svar på frågan om möjligheten att få gymnasieexamen med streck i utökad kurs.

    "Gymnasieexamen skiljer inte på om kursen i studieplanen är utökad eller inte:

    Examensbevis och studiebevis
    8 kap. 12 §
    En elev som uppfyller kraven för gymnasieexamen ska få ett examensbevis när eleven har avslutat ett nationellt program och har fått betyg på alla kurser och på det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan. För den elev som efter en eller flera kurser eller gymnasiearbetet har fått beslut om betyg som innebär att betyg inte har kunnat sättas enligt 15 kap. 27 § skollagen (2010:800) eller annars inte uppfyller kraven för gymnasieexamen ska i stället studiebevis utfärdas.

    Betygen på de kurser som enligt elevens individuella studieplan ingår i det fullständiga programmet och betygen på de kurser som enligt studieplanen ligger utanför elevens fullständiga program ska redovisas var för sig i beviset.

    Den strikta tolkningen blir att eleven inte får någon gymnasieexamen om den har streck på en kurs. Att göra avbrott i en kurs bygger också på ett antagande att eleven kan välja att göra förändring i sin studieplan utan att först ha förankrat det med rektor, vilket inte är fallet.

    Det vanligaste torde dock vara att rektor ändå är behjälplig med att skriva om studieplanen även om kursen påbörjats. "

    ******************

    Hoppas det löser sig på ett bra sätt! Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare