Adam
    Hej jag går natur och har franska 1 men nu när vi ska välja ett eget val inför andra ring så undrar jag om det gör något om jag skippar att fortsätta läsa franska och därmed går miste om att kunna få merit för språk.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Adam!
    Vill du har max Meritpoäng? Det är möjligt att göra även utan Moderna språk - genom Engelska 7 och högre kurser i Matematik.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Meritpoäng är annars inte "ett måste". Det går att klara sig mycket bra även utan några meritpoäng. T.ex. kan man konkurrera om utbildningsplats på högskolan med resultat av Högskoleprovet eller så har man höga betyg i "vanliga kurser", dvs de som inte ger Merit - men man kommer in på sin drömutbildning i alla fall.

    Det är bra att kunna språk, det är därför man får Meritpoäng för det men i fall du inte vill, så behöver du inte läsa mer än bara Franska 1. Det är upp till dig att bestämma. Du kan även samråda med din lärare i franska i fall du är osäker.

    Önskar dig allt väl! Ha det bäst & lycka till med dina studier!
    Julia SYV