Linda
    hej,

    Jag tog studenten år 2000 och min fråga är hur många poäng med lägst betyg godkänt som då krävdes för att få ett slutbetyg.

    Jag misstänker att mitt är felaktigt utfärdat och borde vara ett samlat betygsdokument.

    Tack på förhand,

    /Hälsningar
    Linda

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!

    Du kan läsa på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/

    och det är så här att fram till år 2010 kunde man få ett slutbetyg med hur många IG som helst. Det som utgjorde skillnad mellan rätt att få ett Slutbetyg och ett samlat betygsdokument då var just ANTAL BETYGSATTA POÄNG. Var antal betygsatta poäng tillräcklig (och IG är också ett "betyg" i formell mening) - fick man ett Slutbetyg.

    Det utfärdades många Slutbetyg på den tiden som inte gav Grundläggande behörighet och det infördes därför förändringar på den punkten. För dig som fick Slutbetyg innan förändringar infördes, finns det tid fram till 30 juni 2016 att läsa upp kurserna så att du får Grundläggande behörighet om du så önskar.

    Det blir inte kört efter 30 juni 2016 heller, men då kommer det att krävas läsa lite mer för att uppnå Grundläggande behörighet.

    I fall du har färre än 2500 betygsatta (och IG är också ett betyg) poäng i ditt Slutbetyg, då är det fel.
    Om du har 2500 eller fler betygsatta poäng i Slutbetyget, då har inte något formellt fel begåtts.

    Om du anser att Slutbetyget är felaktigt utfärdat, vänder du dig till rektor på din gamla gymnasieskola.

    Önskar dig stort lycka till med dina studier och med allt annat! Du får gärna höra av dig igen och berätta hur det går.
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen,
    • : Då är det troligtvis felaktigt. Det står att det är fullständigt program på 2140 poäng. Vilket då inte kan stämma.. ?
    • Mikael : Jag skriver svar på din kommentar nu.
    • : Om jag hade fler än 250p IG av mina totalt 2500 lästa poäng så måste jag vad jag förstått läsa upp till minst 2250p G poäng. Måste ämnena jag läser upp vara samma som jag fick IG i?
    • Milla : Nej, Kim, ämnena behöver inte vara detsamma som du fick IG i. Du kan läsa andra kurser (som inte ingick i ditt Slutbetyg från gymnasiet) och på så sätt få grundläggande behörighet till högskolestudier MEN det finns en ganska stor FÖRDEL i att läsa just samma kurser som man har tidigare fått IG i och som ingår i ett Slutbetyg från gymnasiet: genom att höja betyg från IG, höjer man Meritvärde dvs konkurrenskraft i sina betyg. Genom att läsa ANDRA KURSER kan man få Grundläggande behörighet men höjning i Meritvärde blir väldigt liten (typ obefintlig).
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!

    Om du vill gå till botten med dina betyg från gymnasiet, råder jag dig göra följande:
    ta med dig ditt betyg och gå prata med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du säger då att du vill veta om du har Grundläggande behörighet eller om du behöver komplettera för att få den.

    Det händer ibland att betyg utfärdas felaktigt. Det finns möjlighet att rätta till det i efterhand.

    Med vänlig hälsning
    Mikael