Erik
    Hej

    Jag vill jätte gärna gå förskolelärare utb, men har vara 10.7 merit poömg som är lite lågt.

    Så skulle vilja höja mina betyg jag läst, undrar hur jag ska göra det på bästa sätt?
    Behöver hjälpnhur jag ska få så mycket hjälpnsom möjligt och hur jag ska gå tillväga?
    • : Hej! jag vet inte riktigt angående att läsa om ämnen (rörigt) men en idé kan vara att du gör högskoleprovet. Till förskollärare kunde man ha det lägsta resultatet (0,05) och ändå komma in (HT14). Och liksom om man svarar typ C på alla frågor på provet kommer man typ få 0,3. Läs mer om högskoleprovet på: http://studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet/ Vänta tills du fått svar från SYV, de kan svara på dina frågor ovan! MVH,
    • Mikael : Bra förslag om Högskoleprovet, Brendan!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!

    Har du grundläggande behörighet till högskolestudier & även särskild behörighet till just Förskollärarutbildningen?

    Särskild behörighet till Förskollärare är godkända betyg i Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2) eller i de ”gamla gymnasiekurser": Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A.

    Om du är behörig och vill läsa kurser för att höja konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg är det i så fall bäst (snabbast) att läsa kurser som kommer att ge dig Meritpoäng: t.ex. Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4 eller "högre kurser i matematik". Man kan max få 2,5 i Merit - och lägger man ihop 10.7 + 2.5 får man 13.2 i Meritvärde. Läs om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    För att höja ännu mer skulle du "vinna på" att läsa om några kurser i vilka du har möjlighet att höja betyg mycket - t.ex. från G till MVG. Problemet är bara att det är på Komvux i många kommuner inte möjligt att läsa kurser för konkurrenskomplettering och man blir hänvisad till att göra prövningar i stället. För allmän info om prövningar se http://www.fragasyv.se/info/provning

    Brendans förslag (läs kommentar till din fråga) om att göra högskoleprovet, tycker jag, är ett mycket smart förslag.

    Med vänlig hälsning
    Mikael