Alice
    Jag bor just nu i Skövde och går i 9:an, men skulle vilja gå gymnasiet i Göteborg. Då hade jag tänkt mig att börja på IB (på Hvitfeldtska gymnasiet), som redan finns här i Skövde. Anledningen till varför jag vill gå där är för att man har större valmöjligheter mellan olika ämnen där. Sedan är det ju självklart roligt att flytta till en annan stad.
    Jag har redan hört talas om inackorderingsbidrag, men det finns ingen möjligt att få i min situation.
    Finns det möjlighet till gratis boende eller något bidrag för detta? Tänkte på något kollektivboende eller en studentlägenhet.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Inackorderingstillägg kan du bara få om du söker ett program som inte finns i din kommun/samverkansområde så dessvärre har du rätt där att det kan det vara svårt att få det i ditt fall.

    Och det blir nog svårt att hitta någon gratisbostad om du inte bor med släktingar eller vänner. Studentlägenhet kan du bara söka när du börjar plugga på högskolan. /Lena, Syv