Hej Annie!
    Grundläggande behörighet behöver du till HÖGSKOLA (utbud av utbildningar hittar du här www.studera.nu ).
    Till yrkeshögskola www.yhguiden.se räcker det med Yrkesexamen (dvs om man får Examensbevis från yrkesprogram).

    För grundläggande behörighet behöver du som får Yrkesexamen ha godkända betyg i Svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 samt Engelska 6. Det går bra komplettera med betyg i de kurserna efter gymnasiet - att läsa på Komvux eller göra prövningar, dvs betyg i de kurserna behöver inte ingå i ditt Examensbevis.

    Se Tips från SYV längst ner på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf

    Engelska 6 läses som obligatorisk kurs på Hotell & turism programmet.

    Svenska 2 och 3 kan man läsa inom Individuellt val.

    Bästa hälsningar
    ANNA