Julia
    Hej! Jag har nyligen varit på utlandspraktik och planeras börja mitt tredje år på estet dans nu i augusti. Jag känner ett behov av att komma iväg någonstans och testa nya saker. Finns det någon möjlighet att studera tredje året i gymnasiet utomlands? Finns det något bra sätt att ersätta kurserna som annars var planerade?

    1 Svar

    Hej Julia!

    Vad roligt att du vill studera utomlands.
    Om du kan tillgodoräkna dig ett tredje år utomlands kan variera, det beror väldigt mycket på hur din nuvarande skolas kurser ligger till, samt vilka kurser du vill läsa och om det kan motsvara de kurserna du behöver för att få en examen.
    I annat fall får du läsa ett år utomlands vilket ofta ger dig otroligt mycket kunskapsmässigt men dock inte täcker upp de kurserna som du skulle ha läst i år. Därför kand et då bli att du totalt får studera 4 år innan du kan ta studenten.

    Ett annat alternativ som jag vill tipsa om är svenska gymnasieskolor fast som geografiskt ligger i andra länder. Då läser du svenska kurser och följer den svenska gymnasieskolan. Även där måste kurserna gå ihop med de kurser som du ännu inte läst i åk.3.

    Du kan läsa mer om vilka skolor som finns utomlands här: http://www.suf.c.se/utlandsskolor.htm

    Sedan kan det vara svårt att hinna med att planera allt med studier boende osv med så kort varsel.
    Du har ju även möjlighet att läsa terminer utomlands på högskola och universitet.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV