Susanne
    Jag har en otrolig ångest över mitt val. Har gått i gymnasiet i lite mer än en månad nu och jag är inte säker på om jag ska byta eller ej. Jag har planer på att studera ekonomi efter denna utbildning för att bli något mellan en civilingenjör samt ekonom. Jag strävar efter att driva företag eller liknande och jag undrar om det är möjligt efter att studerat teknik (eventuellt designinriktning) i gymnasiet? Är det bättre att studera ekonomi först för att sedan studera teknik? I sådana fall, är det möjligt att byta nu?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att du är osäker men jag skulle nog vilja vända ditt resonemang, kan du tänka dig att bli Civilingenjör först och ha en yrkeskunskap och affärsidé som du sedan faktiskt kan bygga ditt företag runt - typ konsult? Att starta eget är något som du kan få hjälp med lite överallt - det behöver du inte gå Ekonomiprogrammet för att göra egentligen - kommunerna och Skatteverket har ofta gratisutbildningar och kan ofta ställa upp med råd och vägledning- har fått det själv faktiskt.

    En annan sak är dock om du är mycket mer intresserad av ekonomiområdet såklart - då kanske det är läge att byta eftersom det ger bäst förutsättning att klara gymnasiet om du känner lust inför dina studier. Att byta program handlar mest om att kontakta skolan/programmet och fråga om plats och om det är möjligt att tas in så här långt efter skolstart eftersom det gäller ett annat program. Ta hjälp av din Syv på skolan och diskutera igenom ovan resonemang och fundera. /Lena, Syv