Kristian

    Tjena! Jag har länge varit intresserad av att studera i Skottland, delvis på grund av att det varit gratis för EU-medborgare. Är det fortfarande gratis efter Brexit eller vad ligger kostnaderna på?

    • Elev : situationen är att Skottland som är en del av England har gått ur EU medlemskapet. Detta innebär begräsningar tyvärr. England förhandlar fortfarande om ett avtal och kanske inom avtalet i kan skolavgiften vara avgiftsfri. Men som du vet så är detta politik och politiken är något som tar tid och är något som är svårt att veta i förväg.
    • Elev :

      Rekommenderar att du avvaktar ifall du ännu inte klar med dina gymnasiala studier, annars försöka satsa på Tyskland eller annat EU-land

    • Julia : Tack Malik för dina kommentarer!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kristian,
    jag håller med det som Malik skriver i kommentarer till din fråga.
    För övrigt, så har vi på FRåGA SYV ingen expert på studier utomlands. Vi kan därför endast ge mycket allmän information och i bästa fall kan hänvisa någonstans där du förhoppningsvis kan få svar. I detta fallet vill jag hänvisa dig till Storbrittaniens ambassad (i Stockholm). De på ambassaden borde veta eller i alla fall kunna få svar på din fråga (berätta hur det ligger till med förhandlingar mm.). Ambassadens webbplats: gov.uk
    E-post: [email protected]
    Tel.nr: 08-6
    Vänligen
    Julia