Linda
    Hej!

    Jag funderar på att studera gymnasium utomlands, i England, men vill söka in på universitet i Sverige. Kan jag göra det? Jag tänkte göra högskoleprovet för att komma in men räcker det med att jag söker med mina betyg från England? Eller skulle jag behöva läsa in några kurser? Det jag vill komma in på är tandläkarprogrammet. Tror du att jag då skulle vara tvungen att läsa in Biologi, Kemi, Fysik, Matte kurserna? Eller kan jag bli antagen via mina betyg som jag fått från England?

    Mycket tacksam för svar!

    Linda

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Linda,
    till Tandläkarprogrammet i Sverige är behörighet: Grundläggande behörighet + fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.
    I Sverige finns det 18 nationella program där kurserna som krävs för behörighet till Tandläkare läses som obligatoriska enbart på ett av programmen NA (inriktning Naturvetenskap). Men så finns det också IB programmet, läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/IB
    och det är utbildning som är "Internationell" för att den finns i olika länder och på IB kan man lägga till extra fysik, kemi, biologi och matte - så att det motsvarar krav för Tandläkarprogrammet i Sverige.
    Om du går IB i England, kan du bli behörig så att du inte behöver läsa extra innan du kan söka till Tandläkarutbildning i Sverige.
    Vänligen Peter SYV
    • : Hej! Tack för svar. Vet du vad jag har för möjligheter om jag inte väljer IB?
    • Liselotte : Jag har skrivit ett nytt svar till dig. Läs nedan. *L* :-)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Linda,
    vi på Fragasyv.se har inte någon expertkunskap om gymnasiestudier i andra länder.
    Skolsystemet i andra länder är annorlunda mot det svenska. Det är mycket man måste tänka på:
    1. jag ser t.ex. att du är under 18 år och då måste du ha dina vårdnadshavares samtycke, det är för det första;
    2. nästa fråga är - var du skall bo i ett annat land?
    3. har du råd att försörja dig när du bor i ett annat land?
    4. kan du språket tillräckligt bra (t.ex. engelska) för att kunna följa undervisning?
    5. kommer du att bli antagen till gymnasiet i England? - till en privat skola kan jag tänka mig är lättare att bli antagen men då kostar det mycket pengar i terminsavgifter. Vem betalar för det? Det kommer inte Svenska staten göra, den saken är klar. Har du eller dina föräldrar råd?
    Alla de frågor /och även fler/ måste du hitta svar på.
    Kika gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa
    sådana och liknande projekt kanske går att hitta fler.
    Vi kan, tyvärr, inte komma med någon plan om hur du kan ordna dina studier på gymnasiet utomlands.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen, läs på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/ om vad som gäller för dig med UTLÄNDSKA GYMNASIEBETYG.

    Här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/ kan du läsa om vad som gäller när man söker till högskola i Sverige med betyg från IB.

    Det är Antagning.se som administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige. Titta igenom FAQ på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ och i fall du inte hittar svar på din fråga, kan du kontakta Antagning.se - tryck på FRÅGA OSS? blå knapp till höger på sidan & där kan du skriva meddelande med dina frågor.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Liselotte SYV
    • : Hej, Liselotte! Väldigt tacksam för ditt svar! När det gäller frågorna så är det inget problem alls, då det är bestämt att hela familjen ska flytta till England. Både bostad och gymnasium är inte något problem heller, dessutom har vi släkt där. När det gäller språk så är det mitt minsta problem. :) Jag har ''vuxit upp'' med engelska då jag gått i internationella engelska skolor genom grundskolan. Det jag försöker hitta information om är om jag efter min gymnasieutbildning kan söka till ett universitet i Sverige? Vet du möjligtvis vem jag kan kontakta angående detta? Stort tack för svar!! :)
    • Liselotte : Jag kommer att skiva ett utökat svar till dig nu, kommer inom kort. *L*
    • : Tack så jätte mycket! Uppskattas!
    • Mikael : Vi på Fragasyv är alltid glada om våra svar blir till hjälp! Mikael syv
    Läs alla kommentarer