Studie och Yrkesvägledare

    Hej Jag behöver hjälp till en elev som tänker söka till veterinärutbildningen i Köpenhamn. Får svar från universitetet i form av länkar hela tiden, vilket inte hjälper mig eller eleven. Skulle vilja komma i kontakt med någon vägledare som kan detta, eller har tagit sig igenom denna process.

    • Anna : Om du hittar en lösning, får du jättegärna höra av dig och berätta hur den lösningen ser ut!
    • Studie och Yrkesvägledare : Hej. Jag skrev till https://www.oresunddirekt.se/se och fick hjälp.
    • Julia : Jättebra! tack för tipset! - men vart vänder man sig med frågor om studier i andra länder än Danmark, t.ex i Frankrike? eller i Canada? eller i Tyskland?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Monica, du tar upp ett problem som vi på FRåga SYV har påtalat i olika forum under många år: att det inte finns så många "Internationella vägledare/SYV" som behövs. I de kommuner där de finns t.ex, mig veterligen, fanns det förut i alla fall - i Uppsala, då är uppdraget att hjälpa personer som är folkbokförda i en "egen kommun", endast.
    Vi, som för det mesta svarar här på forumet kan tyvärr inte Danska och har ingen kunskap om studier i Danmark, så vi kan inte mer du kan "på den fronten", tyvärr. Det blir då upp till eleven att själv ta reda på det som hen behöver för att kunna ansöka. Så ser situationen ut, vilket vi beklagar, men vet faktiskt inte vad vi kan göra åt saken.

    Tipset jag kan ge att du kontaktar SYV-ar som jobbar på NA/inriktning Naturvetenskap på samtliga svenska gymnasieskolor, så finns kanske ngn som har den kunskapen som du efter frågar, men då blir problemet att hen har ju inte i uppdrag att hjälpa elever som ej läser på "den egna skolan". I så fall får man hoppas att hen vill hjälpa dig/eleven på sin fritid. Men skulle många vända sig till den SYVen med frågor om studier i Danmark, då kommer inte hen sen hinna göra sitt jobb, vägleda elever på "den egna skolan". Listan på skolor som erbjuder NA/naturinriktning finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?NA-naturvetenskap