MARAM

    Hej jag hår i vård och omsorg tänker att går på läkare linje de ämnerna som jag behöver läsa efter gymnasiet är biologi 1+2 kemi 1+2 fysiologi 1+2 och matematik 3+4 jag har en fråga kan jag läsa dem på årskurs 3 distans i komvux för att på detta året kommer jag fyller 20 år så detta degen jag fyller 20 kan jag söka att läsa som distans i komvux samtidigt jag går i gymnasiet. Och jag har en fråga till och de är att för att gå i läkarutbildning behöver man 22 eller 23 påeng och de mest som jag kan få är 20 poäng kan jag läsa andra ämnen i komvux för att höja de till 22 poäng som till exempel historia 2a eller de kommer inte höjas min poäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en elev som är inskriven på gymnasiet får inte läsa på komvux. Komvux kommer inta anta en sådan elev. "Tillträde" till komvux har personer som är "över 20 år", oavsett tidigare utbildningsbakgrund - mer exakt från 1 juli det kalenderåret som personen fyller 20 år ELLER om personen söker till komvux med ett examensbevis eller studierbevis från gymnasiet "i bagaget" men examensbevis eller studierbevis från gymnasiet kan fås endast i slutet av årskurs 3. Oavsett personens ålder får inte personen vara inskriven i en gymnasieskola och samtidigt läsa på komvux (och detta, helt oavsett om komvux-kurserna är på distans, flex-, kväll- eller dagtid).
    Du kan under din sista termin på gymnasiet söka till komvux (se när ansökningsperiod ligger i den kommunen där du är folkbokförd, för att det är dit du bör söka) till start på kurserna under sommaren (från mitten av juni eller till hösten). Oavsett om du får ut examensbevis eller studiebevis från gymnasiet, kommer du kunna börja på komvux efter det att du gått ut årskurs 3. Men det kan spela stor roll vad gäller ditt meritvärde (snittbetyget + meritpoängen) om du får ut examensbevis eller studiebevis från gymnasiet. I examensbeviset får ingenting ändras i efterhand. De nya kurserna kommer räknas in endast om de krävs för särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng. Läs gärna om meritpoängen på gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Om studieformen komvux läs gärna på Framtid.se&komvux
    *********
    Om du går ut gymnasiet med ett studiebevis (det kommer du att göra om du inte uppfyller kraven för examensbevis) då gör du en ny planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om kraven för examensbevis var god läs på Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen -- i ditt examensbevis från komvux kan t.ex Historia 2a ingå och även kurserna fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4 (det är de naturvetenskapliga kurser som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet och du måste ha godkända betyg i de kurserna).Dock behöver inte de kurserna/betygen ingå i ditt examensbevis. Du kan få de kurserna utanför examensbeviset.
    **********
    Det finns olika möjligheter att komplettera för att bli behörig, t.ex kan du söka till basåren (naturvetenskapliga  basår) på folkhögskolorna eller på universitet. Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Studie- och yrkesvägledare
    • MARAM :

      Hej tack för svaren så jag kan på juli om jag har fått min examensbevis studera fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4 och om jag vill höja min betyg så jag kan läsa matematik 5 och engelska 7 för att de ska blir 22 och sen kan jag ansäka i september till läkareprogram ? de finns något i meritpoäng som heter moderna språk räknas arabiska som meritpoäng eller inte och vad kan jag göra om till exempel för jag 17 i min examensbevis hur kan jag höja min poäng då ? ska jag istället göra högskoleprovet?

    • Milla : Att göra högskoleprovet är ett jättebra idé! Gör högskoleprovet så många gånger du hinner och orkar! ... Komplettering efter gymnasiet kan man göra på flera olika sätt. Att planera det i detalj med lång framförhållning är kanske för tidigt för att mycket kan ännu ändras innan det blir dags för det. Men komvux i alla kommuner brukar erbjuda de kurser som du nämner i din kommentar, så jag är ganska säker på att du ska kunna söka läsa de kurserna.
    • MARAM :

      Okej tack så mycket jag kommer försöka göra högskola provet och se om jag för bra resultat och jag får kämpa för bra betyg jag har sista frågan tycker du att de bra om jag läser arabiska kommer de räkna som meritetpoäng som moderna språk så att min betyg höjas ?

    • Milla :

      Ja, arabiska 3 och 4 (alltså Moderna språk, arabiska) ger meritpoäng precis som alla andra moderna språk. Moderna språk (vilket modernt språk som helst och bland annat arabiska) 3 ger + 0.5 och moderna språk 4 ger + 1.0 meritpoäng (godkända betyg ger meritpoäng; F-betyget ger inte meritpoäng) men betyget/betygen räknas även in i ditt snittbetyg och därför vinner du på att ha så höga betyg som möjligt även i kurser som ger meritpoäng. Du får gärna kika på gymnasieGuiden.se/merit
      Lycka till med dina studier!

    Läs alla kommentarer