Signe
    Hej, jag har velat studera utomlands länge, och fick nyss reda på att det är billigt (och för vissa gratis) att studera på universitetet i Skottland. Jag har kollat runt på några skolors hemsida men de verkar kräva minst C i genomsnitt, och jag har mest E och D med enstaka C. Finns det något sätt man skulle kunna höja sina betyg eller något så man kan komma in?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Signe;

    du kan söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Chansen att komma in med godkända betyg (för att höja betygen) är liten, men den ändå finns.

    Annars är det prövningar som man höjer betygen med.
    Tyvärr svårt att hitta var man kan göra prövningar: det är lärarbrist och många vill göra prövningar.
    *****
    Ang. läsa i Skottland som många ggr var gratis förut... - i samband med "brexit" kan det bli förändringar; se upp för det. Vi vet tyvärr inte exakt hur brexit kommer påverka möjlighet till gratisstudier i Skottland, som är en del av Great Britain. :(

    Tips: fråga på de skolorna som du vill komma in på, om du kan göra tester/antagningsprov för att påvisa dina kunskaper.

    Vänligen och Lycka till!
    Julia