Alicia
    Jag tänker väldigt stort just nu och funderar väldigt mycket kring gymnasievalet. Om man tänker teoretiskt, hur ska man göra för att kunna studera IB utomlands? Vart ska man vända sig? Kan man studera hela IB utomlands? Men hur gör man?
    • Lea kh : Hej alicia, kolla gärna ”uwcrcn” en internationell organisation som samlar elever från olika länder för att plugga ib tillsammans (vet att man kan göra det båda i tyskland och i Norge) kanske finns andra länder också! Men man ska ansöka i tid och sen blir du interviewad, det är bara 2 årig program så du får gå 1:tan (pre-ib) hör i Sverige och sen åka (tror jag)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia!
    IB-diploma är ett internationellt gymnasieprogram som lyder under IBO, IB-organisationen. Mitt förslag är att du börjar med att titta på scandinavian-school-of-brussels som bl.a erbjuder IB-diploma programmet.
    Prata med dina vårdnadshavare. Som icke-myndig kan du inte bestämma var du bor. Dina vårdnadshavare måste vara "med på noterna" i alla fall fram till den dagen du fyller 18 år. Om de godkänner att du läser utomlands (och bor utomlands) så åtar de sig också stå för väldigt mycket, inkl. de kostnader som kommer att uppstå. Det blir inte helt gratis om du ska läsa gymnasiet utomlands: även om själva undervisning kanske går att få gratis, kommer tillkomma kostnader för kost och logí (alltså mat och boende) + för resor till och från skolan i utlandet.