Matilda
    Hej! Tack för en bra sida med många bra svar. Jag funderar på att i framtiden starta min egen verksamhet av något slag och funderar på vad jag ska studera för att kunna göra detta. Idéen till min verksamhet och vad den ska innehålla är redan färdigt och det jag behöver är kunskap om hur man praktiskt startar en business, får folk att investera och sen jobbar med att driva och marknadsföra. Då jag antagligen kommer flytta till USA i framtiden (min fästman är amerikan) är det viktigt att det jag studerar är gångbart i både Sverige och USA, så jag tänker mig kanske någon kurs i international business. Jag vill helst att det ska vara på så mycket distans som möjligt, då jag kanske kommer resa/ bo utomlands under tiden jag studerar. Ett annat alternativ är ju att studera detta på plats i USA, men det är ju dyrt så i så fall måste det vara något som verkligen kommer hjälpa mig. Några rekommendationer där? I så fall vore det mest aktuellt att studera på Hawaii där min pojkvän bor, och jag undrar i så fall hur man går tillväga med ansökningar. Kan man söka till vilken utbildning som helst i USA och få svenskt studielån eller är det bara vissa som blivit godkända? Finns det någon som är godkänd som i så fall kan passa mig? Tacksam för ert svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Matilda,
    tack för att du skriver ett snällt omdöme om vår sida. Vi är glada att våra svar hjälper - ibland i alla fall.
    Tyvärr så är dina frågor svåra för oss att besvara då det behövs expertkunskap i just " International business" och vad som är gångbart i USA.
    Det vi /jag/ kan hjälpa dig med är att skicka länkar /hänvisa dig/ till de sidorna där aktuell och pålitlig information finns och även ge dig råd att vända dig till Studievägledningen på de högskolor/universitet där utbildning i International business bedrivs.

    Om vad som gäller i fråga om Studiemedel vid studier utomlands läs på http://www.csn.se/utomlands/nya-regler/fragor-svar OBS! nya regler för Studiemedel vid studier utomlands träder i kraft från 1 juli 2015.

    Mycket bra information om att studera utomlands finns på http://studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands/

    Vad det gäller studier mot en svensk universitet/högskola på distans, så hittade jag inte någon utbildning inom det område som du är intresserad av - PÅ DISTANS.
    På distans finns det två små kurser /en fjärde dels av en termin & en halv termin/ och jag vet inte heller om just en av de kurserna är precis det som du efter frågar, men se här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=international+business&distans=1

    Alla högskole/universitets utbildningar som finns i Sverige hittar du på http://jamforutbildning.studera.nu

    Om vilka utbildningar utomlands som är eller kan bli godkända för Studiemedel, är det en fråga till CSN, www.csn.se

    Vår erfarenhet är att det funkar i praktiken så här: den som vill studera utomlands, hittar några skolor där hen (i detta fallet - du.. *L* :-) vill studera och kontaktar CSN med frågan om det är möjligt att få Studiemedel för just den utbildningen. Det finns, så vitt vi vet, inte någon fullständig lista på skolor utomlands som är godkända av CSN: det är väldigt många skolor och nya tillkommer, gamla lägger ner eller förändrar sina utbildningar, det är därför omöjligt för CSN att tillhandahålla ett sådant register över "godkända skolor".

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Ha det bäst!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Hej Liselotte! Tack för det genomtänkta svaret. Nu har jag lite att kolla vidare på!