William

    Hej! Min amerikanske vän vill studera i Sverige. Han har en bachelor i Internationella relationer från University of Michigan, men vill plugga det igen i Sverige på distans när han bor här. Finns det något program eller utvalda kurser på engelska i internationella relationer till honom?

    • Ludmila : Utbud av högskoleutbildningar finns på www.studera.nu och de sökbara utbildningar på de svenska högskolor och universitet finns på en sida där man också gör ansökan - www.antagning.se

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej William!
    Jag har lagt filter "utbildning med undervisningsspråk Engelska" och "distans med eller utan träffar" på lärosätenas gemensam webbplats och fick fram följande studera.nu/distans-eng - det är då både kurser och program och listan är lång. När jag skriver "Internationella relationer" i sökfältet + filter Eng och Distans - får jag fram en kortare lista på 27 träffar:
    studera.nu/jamfor-utbildning/?q=internationella%20re

    Du/ni får gärna titta på de utbildningar som finns i listorna, länkarna ovan.
    Angående "distans" så får man vara observant på att olika former av distans finns (bl.a Distans med obligatoriska träffar). I listan på utbildningar i Internationella Relationer på engelska utan träffar finns 19 utbildningar (kurser-program): studera.nu/jamfor-utbildning/?q=internationella

    Om jag förstår dig rätt så ska din vän flytta till Sverige för att bo här. Frågan är då när han vill börja läsa för att utbildningsutbud förändras också, så när det blir aktuellt så kanske finns någon utbildning att söka som inte finns idag och så kan någon utbildning som finns idag också försvinna eller förändras mycket.

    Jag undrar också om vad är anledning till att när man redan har bachelor i Internationella relationer från University of Michigan, att man vill plugga det igen? Varför inte söka utbildningar på avancerad nivå: magister- eller masterprogrammet?

    Sedan tänker jag också på att även om man läser utbildning som är på distans utan träffar, så är det en stor fördel att bo närmare skolan (inom pendlingsavstånd eller i alla fall inte mer än 3 timmars resväg från skolan) för att man kan ändå behöva eller vilja besöka sin skola under utbildningens gång. Och då kanske det blir bäst om din vän tar kontakt med studievägledare på de lärosätena (högskolorna-universiteten) som kommer finnas närmare den staden där han i Sverige ska bo. Studievägledare på lärosätena vet också mer om de ev.planerade förändringar i utbildningsutbudet än en allmän studievägledare, som vi här på FRåGA SYV är, vet.
    Angående undervisningsspråket: om din vän har för avsikt att bo och jobba i Sverige så är det ju jättebra att kunna svenska. Lär han sig svenska så pass bra att han kan läsa på högskolenivå, då blir utbud av utbildningar betydligt större (det är fler utbildningar i Sverige som ges på svenska än på engelska).
    Du får gärna titta på några högskoleprogram inom rätt kunskapsområde och ta kontakt med studievägledare som jobbar på de programmen - så hoppas jag du får svar som blir till hjälp, t.ex kan du börja med (nedan) utbildningar:
    mau.se/en/study-education/programme/sgimer
    sh.se/program--kurser/program/grund/internationell-migration-och-etniska-relationer

    Liselotte