Miriam

    Hej, Jag har läst 3 terminer på socionomprogrammet, men vill bli modejournalist. Lunds universitet har 1.5 års kandidatprogram. Det står följande ”För tillträde till utbildningen krävs högskolestudier om sammanlagt 90 högskolepoäng i avslutade kurser, varav minst fortsättningsnivå i ett ämne. ” • Vad menas med fortsättningsnivå i ett ämne?? Undrar också om det finns konkurrens som gör att vissa universitet är bättre att ha studerat på än andra?

    Det verkar inte som att man kan bygga ihop sitt egna kandidatprogram. för då hade jag velat läsa 1.5 år på journalistprogrammet, och ha 1.5 år från socionom som breddningsämnen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,
    jag tror att du i din fråga menar att du vill söka till den här utbildningen: lu.se/lubas/i-uoh-lu-HGJOL/19000
    För att uppnå kandidatexamen måste man ha 180 högskolepoäng och av dem minst 90 högskolepoäng i "huvudämnet" som för kandidatexamen i journalistik bör vara 90 högskolepoäng i journalistik. Du frågar vad fortästtningskurs är och det är en kurs som läses inom samma ämne efter det att man läste ock fick godkänt betyg i en lägre/underliggande kurs i samma ämne.
    Du kan söka till den utbildningen och se om du blir bedömd som behörig. Ansökan till en ny utbildning påverkar inte dina nuvarande studier. Du kan också, om du vill, kontakta studievägledningen på Lunds universitet för att undersöka om du blir bedömd behörig till den utbildningen som du nämner i din fråga. Ytterst är det till antagningsgruppen/antagningsenheten att bedöma om du kommer delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    • Miriam : Hej, tack för svar. Nu hänger jag inte med helt. Varför skulle jag inte bli antagen om jag redan har läst 90hp, och har meritpoängen till det?
    • Mikael : För att vi inte är säkra på att du uppfyller kravet på att inom dina 90 hp ha läst minst en "fortsättningskurs".
    • Mikael : Vidare är det så att "bara för att man är behörig" betyder inte att man garanterat blir antagen. Det kan finnas flera behöriga sökande än antal platser och då blir det konkurrens och det gäller att vinna i konkurrensen. Vad jag förstår det som att de kommer i så fall i första hand anta de som har fler godkända högskolepoäng. Att ha MINST 90 HP och av de minst en fortsättningskurs kommer göra att sökande kommer delta i konkurrensen, men att faktiskt få plats kan handla om att man har många fler högskolepoäng än endast det som krävs för att bedömas som behörig. Du får givetvis söka. Blir du bedömd som behörig, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Vi hoppas givetvis att du blir antagen, men vi kan inte lova dig någonting, för att det är inte vi som bestämmer. Antagningsgruppen/antagningsenheten på Lunds universitet kommer bedöma om du är behörig. Sedan deltar du i så fall i konkurrensen om utbildningsplats.
    • Miriam : Hej, jaha då verkar det inte vara samma process som att ansöka till ett kandidatprogram. Så en fortsättningskurs betyder bara att ha läst en kurs efter en annan kurs, eller är jag ute och cyklar nu?
    • Mikael : Fortsättningskurs är en kurs som för behörighet kräver att man har godkänt betyg i en underliggande/lägre kurs i samma ämne, exempel: för att läsa Psykologi B, måste man ha godkänt betyg i Psykologi A. Att man har läst en fortsättningskurs betyder att man först fått godkänt betyg i t.ex Samhällskunskap I och sedan Samhällskunskap II. Det är också mycket möjligt att båda kurser måste vara á 30 högskolepoäng. Exakt hur de bedömer behörighet i detta fallet är bäst att du frågar de som bestämmer, alltså antagningsgruppen på det aktuella lärosäte.
    • Miriam : Då hänger jag med. Tack.
    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer