Kimia
    Hej,
    jag vill läsa kemi på distans på komvux efter gymnasiet,men jag undrar
    hur är det att läsa på distans?.

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia, på distans läser man på olika sätt: det som är gemensamt med DISTANS är att man inte går i skola varje gång det är lektion, utan man får uppgifter via dator/internet; löser dem och skickar tillbaka till läraren. Det är lite olika hur det är organiserat - ibland måste man komma till skolan några gånger under kursens gång för att göra delprov och sedan slutprov.
    Det kan också finnas obligatoriska genomgångar eller handledningstider.
    Ren distans utan en enda obligatorisk träff är sällan förekommande.
    Just Kemi tror inte jag man kan läsa på "ren distans" då man måste göra obligatoriska laborationer och då måste man komma till skolan. Det har förekommit försök förut att skicka ut laborationspaket till studerande som skulle genomföra laborationer hemma men så vitt jag vet, så lades det ner pga höga kostnader och icke-tillfredställande studieresultat.
    Hur komvux i din hemkommun väljer att göra vet jag inte. Det får du kolla på deras hemsida eller kontakta dem och ställa frågor.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV