Daniel
    Hejsan alla studievägledare här,
    jag är en grabb på 20 år som starkt hoppas på lite rådgivning av er..

    Under gymnasietiden pluggade jag Informations -och Medieteknik d.v.s Teknik linjen, och senare under tredje och sista året upptäckte jag att det enda jag faktiskt tycker om med linjen är medieproduktionen. Tillbaka då hade jag inte särskilt mycket koll, men insåg nu att för exakt allt jag vill göra skulle även linjen "Estetik och Media" räckt/varit bra.

    Ämnen jag avslutade med ett F är följande:
    Matematik 2C (100p)
    Matematik 3C (100p)
    Kemi 1 (100p)
    Fysik 1 (100p)

    Som ni kan se är detta alla typiska naturvetenskapliga ämnen som är typiska för just de "svårare" linjerna. Kollar jag på Estetik och Media har man inte dessa ämnen..

    Matematik 2C har jag redan studerat upp till en godkänd nivå via Jensen Komvux, och har trott ända fram tills nu att om jag "bara" pluggar upp Kemi 1(vilket jag gör just nu) kommer detta resultera i en godkänd gymnasieexamen vilket jag sedan kan fortsätta studera med. Men vad jag fick reda på nu för några dagar sedan är att det inte funkar så med tanken på att om man tar sin examen via Komvux så räknas inte "Idrott och Hälsa 1" som poänggivande ämne.. med andra ord behöver jag alltså ytterligare studera upp ett ämne vilket antingen blir Fysik 1 eller Matematik 3C.

    Nu undrar jag bara helt enkelt ifall det finns någon chans för mig att skippa alla dessa naturvetenskapliga ämnen och ta min gymnasieexamen i Estetik och Media istället då jag är intresserad av att faktiskt fortsätta studera Kommunikationsdesign/Grafisk design och Media och INTE programmerare eller liknande vilket i grund och botten är vad jag studerar mot just nu.

    Mina betyg sträcker sig mestadels från C till A samt gymnasiearbetet blev presenterad för alla nya teknik och media elever på min skola då läraren var så pass imponerad av det, med det sagt, jag har helt enkelt bara haft "jävligt" svårt med dessa naturvetenskapliga ämnen och har inte nerverna att ytterligare behöva studera upp ett av dessa ämnen då jag vet att för det jag vill göra det egentligen inte behövs..

    Sammanfattning: Kan jag ta min gymnasieexamen i Estetik och Media nu via Komvux, då jag gick ut med fyra F i Natur/Teknik specialiserade ämnen på Teknik linjen som inte krävs/behövs/finns i den andra linjen jag vill ta examen i istället. Jag är bered på att behöva studera upp andra ämnen om det nu behövs för Estetik och Media, d.v.s dom ämnen som jag helt enkelt inte har haft.

    Hoppas ni kan hjälpa mig!
    //mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    vet du vilka kurser du behöver för särskild behörighet till dina eftergymnasiala utbildningar?

    Det är bra att hitta info om den eller de utbildningar som du vill läsa och se om t.ex matte 3 krävs eller inte... för att om du t.ex skulle söka till något Högskoleingenjörsprogram på högskolenivå - då är godkänt betyg i matte 3 ett krav.

    Endast "examen från gymnasiet" är givetvis bra att ha och du kommer att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier;

    mitt råd är att du först och främst tar reda på Exakt vilka kurser du behöver för särskild behörighet. Och om det visar sig att du inte behöver matte 3 och/eller fysik 1 - boka tid med SYV på komvux för att göra planering mot Examensbevis från Estetiska programmet.

    Huvudregeln är att du måste ha godkända betyg i alla gymnasiegemensamma ämnen på ES - se vilka de är i Programplanen för ES>> /med undantag av Idrott och hälsa 1 som inte längre får ingå i examensbevis på komvux/ och Matte 1b kan du ersätta med 1c eller med 1a - du kan alltså läsa eller göra prövning i matte 1a och ta in det betyget i examensbevis från komvux /kurser i matte på nivå 1 får bytas mot varandra/.
    Av de resterande poängen måste minst hälften komma från de kurser som "får läsas på Estetiska programmet". Se i Programplanen för ES >> vilka inriktningskurser och programfördjupande kurser som får läsas på ES och jämför med de kurser i vilka du har godkända betyg. Då ser du hur många kurser/poäng - du skulle behöva läsa upp.
    Ett problem kunde bli om komvux i din kommun säger att du är "så nära examensbeviset" och behöver endast en kurs - men i stället vill läsa många kurser och det "kostar pengar", inte för dig personligen men för komvux, som betalar för varje plats på varje kurs och komvux kan anse sig inte ha råd. De kan därför säga att du får skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra prövningar. Betyg från prövningar kan du ta in i ditt examensbevis från komvux.
    Tema för gymnasiearbete måste ligga "i linje med programmet". Om ditt redan godkäda GA kan godkännas som GA på ES, är det rektor på komvux som beslutar om. Eftersom det är rektor som med sitt underskrift godkänner ditt examensbevis, är hen "ytterst ansvarig", som det heter. Många ggr delegeras ansvar "neråt", t.ex till SYV på komvux.
    Du måste därför prata med din komvux, för att det är där du ska ta ut ditt examensbevis.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Om du hittar någon Yrkeshögskoleutbildning du blir intresserad av, kan du ev. komma in även utan examensbevis. Yrkeshögskola >> kan ta in personer utan examensbeviset. Du ligger nu mycket nära "gymnasiekompetens". YH kan därför bedöma dig vara behörig och ta in dig. Högskola kan inte göra det. Men till högskola kan du bli behörig på "reell kompetens" - där det bl a ingår 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19-årsåldern.
    Det skriver jag för att påtala att det inte är så att Examensbevis är ditt enda alternativ för att kunna läsa vidare. :)

    Se några exempel på yrkeshögskoleutbildningar;
    https://www.yhguiden.se/utbildning/the-game-assembly/technical-artist

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-salj-solna

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/office-365-microsoft-azure-specialist

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/mjukvarutestare-malmoe

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ocellus-information-systems-ab/mobila-system-och-git-geografisk-informationsteknologi

    https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/server-och-virtualiseringsspecialist-oerebro

    https://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/3d-tekniker

    • : Hejsan igen, och super tacksam för svaret redan! Känns som det borde gå att fixa examen i Estetik och Media då! Men om det nu skulle vara så att kommunen säger
    • : "Du är så nära examensbeviset och behöver endast en kurs" så dumt det låter... men då vill jag väl egentligen inte klara Kemi 1 kursen som jag läser just nu eller hur är det? För jag vill verkligen göra min examen inom Estetik och Media.
    • Anna : Det är tyvärr inte så att om du inte klarar någon kurs på komvux, så kommer komvux med automatik erbjuda dig plats på ett antal andra kurser. Tyvärr är det så att det är endast Grundskola som är obligatorisk. Sedan kan man "söka jobb" säger både komvux och Arbetsförmedlingen. :( Jag kan därför inte lova dig att du ska få läsa alla de kurser som du behöver ... så var beredd på självstudier och prövningar /i värsta fall/.
    • : Okej men om man nu t.ex läser kurserna på distans utan extra stöd av studiemedel, räknas detta då som "självstudier"? Jag vill helt enkelt bara läsa in kurserna på ett eller annat sätt, spelar inte roll hur eller vart. Så det borde väl ändå gå?
    • Daniel : Studiemedel är helt frivilligt att söka. Att få en studieplats - här är det ingen som tittar på om du ska eller inte ska söka studiemedel. Man kan läsa utan att ta studiemedel. Självstudier är det när du inte är antagen till någon kurs, utan läser genom info på internet, låna böcker på biblioteket. Att LÄSA på distans eller inte på distans, är det ändå att "studera i ordnad form" genom handledning av en lärare. Distansstudier är lärarledda studier och för att kunna bedriva dem måste du bli ANTAGEN till en viss kurs.
    • : Hmm då förstår jag, tack redan för det! I absolut värsta fall är det alltså självstudier och sedan prövning i den önskade kursen som gäller. Jag vill egentligen bara få bekräftat att på något eller annat sätt måste det ju gå för mig att få betyg i mina önskade kurser som håller mig undan från att få examen i Estetik och Media, även fast jag pluggade Teknik linjen under gymnasieåren.
    • Milla : Mitt råd är att du bokar tid med syv på komvux och framför ditt önskemål att läsa mot examen från Estetik och Media-inriktningen. I bästa fall får du hjälp att komma in på kurser som du behöver läsa. I värsta fall kan SYV ändå hjälpa dig med detaljerad planering för vilka kurser du behöver betyg i. Det är rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som med sitt underskrift "utfärdar" ditt Examensbevis. Det är SYV på komvux som förbereder examensbeviset för rektors underskrift. Det går därför inte komma förbi "komvux-syv"en... visst finns det vissa regler, men i vissa fall finns det också utrymme för tolkningar. Det är därför bra att få "svart på vitt" vad just din kommun anser, hur de tolkar reglerna.
    • : Jo men jag tänkte nästan det, på onsdag är hon tillbaka och det ser jag starkt fram emot. Kemi 1 kursen borde jag alltså i alla fall fortsätta försöka läsa klart till en godkänd nivå eller? Tänkte bara på det som nämndes tidigare med att "vara för nära en godkänd gymnasieexamen" och därmed inte få "byta" inriktning/linje. Men det kanske inte spelar någon allt för stor roll när det skiljer på 1 eller 2 ämnen, eller hur ser ni på det?
    • Anna : Jag tycker att man ej bör hoppa av kurser eller få lägre betyg än man kan få. Alla kunskaper och betyg kan komma till användning längre fram. En kurs kan inte spela avgörande roll för din möjlighet att änra inriktning på ditt examensbevis. Om du hoppar av en kurs eller får F betyg kan komvux "ha det emot dig" för att komvux gillar inte ge plats till folk som ej fullföljer sina kurser, de klassar det som "bortkastade pengar" - du fick en utbildningsplats som kostar pengar och inte "tar hand" om din studieplats på det bästa sättet... det gillar inte komvux. Eftersom gymnasiet är inte en allmän rättighet, vet man tyvärr inte hur det blir när man söker gymnasiala kurser på komvux. Man ska vara glad att man fick plats och göra sitt bäsgta i varje kurs. Det är vad jag tycker. Det finns många som vill läsa men ej får en studieplats. Att du hoppar av nu, hjälper inte dem, för de kan ej ta din plats "mitt i en kemikurs".
    • : Låter alldeles rätt det, självklart fortsätter jag i så fall! Jätte tacksam för alla svar jag har fått här!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer