Matilda
    Hej! Min amerikanska pojkvän funderar på att flytta hit till Sverige. Han har ansökt om och fått beviljat ett första uppehålls- och arbetstillstånd på två år i Sverige. Vad jag undrar är om han har samma rätt till utbildningar i Sverige som en svensk har, dvs om det är gratis att studera som det är för mig eller om han behöver betala terminsavgifter och dylikt. Har han rätt att ansöka om studiemedel? Om ni inte vet, vart ska jag vända mig? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!

    För att ha "principiell rätt till svenskt studiestöd", som det heter, måste man som regel vara svensk medborgare eller ha permanent uppehållstillstånd. CSN www.csn.se kan i vissa fall göra undantag och bedöma att den rätten finns, trots att personen inte är svensk medborgare och inte har permanent uppehållstillstånd.
    I den frågan bör du/ni kontakta CSN.

    Det som är vanligt att man under tiden innan man får permanent uppehållstillstånd (dvs de första 2 åren) läser SFI, Svenska för invandrare och när man är klar med SFI, kan man läsa vidare - SAS, Svenska som andraspråk grund och sedan SAS 1, 2 och 3 (som är gymnasiala kurser i Svenska som andraspråk) men man har då inte rätt till Studiemedel. Studierna på alla de utbildningar är gratis för den som har uppehållstillstånd (även om det inte är permanent tillstånd). Vad man som studerande har för inkomst är olika: t.ex. man läser på deltid och jobbar på deltid samtidigt; eller så är det en make/maka som försörjer den studerande.
    Angående studier på högskolenivå, så är det följande hemsidor som info finns på: www.studera.nu

    www.antagning.se

    Jag tror det funkar på samma sätt på högskolan också: om man har uppehållstillstånd (även tillfälligt) - så får man läsa gratis men ej kan få studiemedel. För att kunna studera med undervisningsspråk svenska på högskolenivå, måste man ha godkänt betyg i lägst kursen SAS 2 (f d kurs SAS B) men helst även SAS 3. Reglerna har förändrats år 2012 men "på undantag" kan man kanske fortfarande antas med bara SAS 2 kursen godkänd. Alt. till betyget i svenska är godkänt TISUS test: Test i Svenska för Universitets Studerande, som är ganska så svår. De flesta anser att det är lättare att få godkänt betyg i SAS 2 än att få godkänt på TISUS.

    Din pojkvän vill kanske studera med undervisningsspråk engelska och det finns så klart utbildningar på högskolenivå på engelska. Info- om högskolestudier i Sverige på engelska finns på http://studera.nu/startpage/

    Stort lycka till med era studier!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare