Nico
    Hej! Jag är 30 år gammal, halv svensk halv tysk och har bott hela mit liv utomlands. Mit första språk är engelska. Jag har studerat konst historia och antropologie i England menn skulle gärne studera Grafisk Design i Sverige, jag älskar nordisk design! Jag vill veta om jag ska titta på högskolar eller universiteter och om jag skulle få studerar i sverige när jag redan är så gammal... Jag tror att jag kunde läsa på svenska, men naturligtvis är engelska lättare för mej. Hur svårt är det att hitta lägenhet nu i sverige och hur kann jag financera studiegånget? Ursäkta för det många frågor, jag skulla vara jätte tacksam om lite hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nico!
    Det finns inga övre äldersgränser för studier i Sverige: man får vara hur gammal som helst!
    Alla högskoleutbildningar i Sverige hittar du via www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildningar - via www.yhguiden.se

    En viktig fråga är: är du svensk medborgare? Eller har du permanent uppehållstillstånd i Sverige?
    Om inte - då är det inte gratis att studera.

    Ang. bostad - så är det svårt på vissa orter och speciellt svårt är det att hitta bostad i Stockholm, Göteborg, Malmö och andra stora städer.

    Jag hoppas att jag svarade på en del av dina frågor. Återkom om du undrar något mer!
    Lycka till med dina studier och allt annat som du vill ägna dig åt!
    ANNA