SYV-besökare
    Hej
    jag är studievägledare som fick en fråga om möjlighet att studera med hjälp av Trygghetsfonden. Personen är uppsagd pga arbetsbrist. Hen bor i Göteborg. Hen sökte studier på en yrkeshögskoleutbildning men ännu inte fått svar om hen blir antagen till yh-utbildning. Personen det handlar om är osäker om hen ska kunna få studiemedel pga tidigare studier med icke-tillfredsställande resultat. Hen ska då vara utan inkomst och utbildningen är på 2 år. Nu erbjuder arbetsgivare att anmäla sig till trygghetsfonden, frågan är dock - kan man studera och få ekonomisk ersättning från trygghetsfonden?
    Tacksam för all hjälp ni kan bistå med!
    SYV
    • Ludmila : Jag fick svar från en ansvarig/sakkunnig på Trygghetsfonden om att de inte kan bistå med hjälp om man kommer in på en heltidsutbildning eller får ett nytt jobb, utan de hjälper till under uppsägningstiden och när man är arbetslös fram tills dess att man kommer in på utbildningen eller får jobb. Trygghetsfonden är en försäkring som arbetsgivaren betalar in på under tiden man arbetar men det är frivilligt för individen att ta hjälp och stöd från Trygghetsfonden. Det går bra att tacka Nej när man blir kontaktad av Trygghetsfonden.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga.
    Exakt vad Trygghetsfonden kan bistå med har vi inte detaljkännedom om här på FRåGA SYV. Hittade information på tsl.se men kan inte se att det står ngt om stöd under studietiden, men rekommenderar att du/ni tar kontakt med de som jobbar på Trygghetsfonden och ställer frågan till de som direkt jobbar med det. De är experter på vad de kan bistå med - så är bäst att få svar direkt från dem, tänker jag.

    Att vara utan inkomst i 2 år låter inte rimligt. Men CSN brukar kunna ompröva sitt beslut när man har "tagit" tillräckligt antal godkända poäng inom den nya utbildningen, så förhoppningsvis ska personen kunna få studiemedel under senare delar av utbildningen, om hen kommer in på utb., vilket vi hoppas på!

    Ännu ett tips är att personen som frågan gäller ska försöka skaffa ett extrajobb vid sidan av studier. Jag förstår att det kanske inte är så lätt, men jag rekommenderar att hen försöker göra det.

    Hänvisning:
    tsl.se