Nora
    Hej, Jag har följande fråga: Om man vill studera läkarlinjen/medicin i Sverige, har man rätt behörighet när man har gått på den tyska skolan i Sao Paulo Colegia Visconde de Porto Seguro och har gjort Abitur där? Beror det på vilka ämnen man har som huvudmännen?. Enligt skolans läroplan kan man specialiserar sig på Tyska, Matematik, Portugisiska och Engelska och ytterligare antigen Biologi, Fysik eller Kemi. Hur vet jag om innehållet av dessa ämnen motsvarar vad som krävs för att få behörighet för att studera lärarlinjen i Sverige? Om man då väljer Biologi och inte har Fysik eller Kemi, går det? Jag vet att det även krävs behörighet i Svenska språket. Hur kan man uppnå det? Finns det kurser man kan göra på distans för att förbereda ett eventuellt prov? Planen är att göra tre år gymnasium på tyska skolan Colegio Visconde de Porto Seguro i Sao Paulo, ta abitur och sedan flytta till Sverige och söka läkarlinjen. Jag vore tacksam om ni kunde ge era synpunkter på detta för att förstå om det blir mycket svårare att komma in i Sverige då eller om det går att göra. med vänlig hälsning, Nora

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    läkarprogrammet ges i Sverige - i alla fall nu, aug 2018 - endast på svenska. Därför måste man bl a ha tillräckliga kunskaper i svenska. Man ska ha godkänt betyg i Svenska 3 eller i SAS, svenska som andraspråk 3 eller ha godkänt resultat från TiSUS test.

    Vad gäller behörighet - för övrigt - kika på info om att söka till högskoleutb. i Sverige med utländsk gymnasial utbildning - på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning.

    Den utbildning i Tyskland som du nämner i din fråga, känner vi inte till här på Fråga SYV.

    Allmänt gäller: endast behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats på högskoleutb. i Sverige; och man ska ha både Grundläggande och Särskild behörighet. Särskild behörighet till läkarprogrammet i Sverige består av godkända betyg i Fysik 2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. Vilka kurser i utlandet ger den rätta behörigheten, kan vi, tyvärr, inte svara på.
    Tips: vänd dit till Antagningsgrupper på läkarprogrammen på de lärosäten som erbjuder läkarprogrammet.

    Du frågar också om det finns kurser på distans för att förbereda sig för "eventuellt prov". Jag vet inte om du menar Högskoleprovet eller TiSUS test eller kanske de tester som förekommer om man söker i Alternativt urval - se ex. PIL på KI >>.

    Till högskoleprovet kan man förbereda sig på egen hand - bl a genom att göra uppgifter i gamla prov >>.

    Läsa svenska på distans kan man på de flesta Komvux. Man söker till komvux i den kommunen i Sverige där man är folkbokförd.