I
    Hej
    Jag går på en folkhögskola just nu och läser Matte 1 Engelska 5 Svenska 1 och Historia 1 dom kunde inte erbjuda mig Naturvetenskap 1 för att det var fullt med platser. Så jag undrar kan jag ansöka till en annan folkhögskola bara för läsa upp Naturvetenskap 1 och kombinera 2 Folkhögskolor. För jag vill inte vänta till hösten bara för att studera naturvetenskap 1 när jag är klar med alla andra ämnen.
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    nu har jag pratat med en sakkunnig på folkhögskolornas informationstjänst och fick följande svar: Omdöme om grundläggande behörighet får man på en av folkhögskolorna och endast Naturkunskap 1a1 ingår som obligatorisk kurs inom studier mot omdöme om grundläggande behörighet och läsa den kursen måste din folkhögskola erbjuda dig (om du nu blev antagen till en allmän kurs som har som mål att ge omdöme om grundläggande behörighet).
    Om du, däremot, för särskild behörighet till den eftergymnasial utbildning du vill komma in på, behöver Nk1b eller Nk2, alltså mer naturkunskap än endast Nk1a1, då kan du skaffa dig det betyget på annat sätt, t.ex genom studier på komvux, på en annan folkhögskola (där du kan få Intyg om särskild behörighet i just naturkunskap) eller genom självstudier + prövning. Då kommer du sedan skicka in både omdöme om grundläggande behörighet och separat "bevis" på att du har särskild behörighet vad gäller Nk1b och/eller Nk2 (vilken kurs i naturkunskap du behöver för särskild behörighet vet jag inte - det beror på vilken högskoleutbildning du vill bli behörig till).