Johanna
    Jag är 20 år och vill plugga upp min matte och sedan börja plugga nåt annat än det jag är utbildad i, men helst inte i min kommun, ort eller landskap.
    Min dröm är Danmark, men Skåne eller Småland skulle funka med, hur gör jag för att komma dit och få börja där?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Johanna, du söker den utbildning som du vill läsa. I fall du kommer in, får du söka bostad på egen hand och även med hjälp av den skolan dit du kom in.
    Om du vill studera på en Folkhögskola, så finns det Internat på några av dem, där man kan hyra studentboende.
    Hur det funkar i Danmark, kan inte jag svara på. Kontakta den skolan i Danmark som du vill söka till. De kan säkert ge dig info- om boende på orten.
    Vänligen
    Peter SYV
    • : Jag måste först av allt plugga upp min matte. Kan man göra det på en komvux i en annan stad o senare söka jobb/utbildning i den staden?
    • Milla : Komvux är det varje kommun som anordnar för "sina" invånare, dvs du är hänvisad till komvux i din "hemkommun" där du är folkbokförd. Bästa hälsningar Milla SYV på Fragasyv.se
    • : Så med andra ord måste jag flytta dit jag vill för att kunna plugga på Komvux någon annan stans?
    • Milla : Ja, eller så kan du se om du kan läsa på distans - om komvux i din kommun erbjuder kurser på distans, kan du befinna dig även utomlands och läsa mot din hemkommun på distans. Det är komvux där du är folkbokförd som ansvarar för att ge dig undervisning på gymnasienivå. En annan sak är Prövningar - självstudier med ev. handledarhjälp - brukar kosta 500 kr. per prövning och då kan man vara folkbokförd i en annan kommun men får ändå göra prövning där man befinner sig. Allt detta kan du läsa på kommunens hemsida eller få info- per telefon eller genom ett personligt besök till komvux. Bästa hälsningar Milla SYV
    Läs alla kommentarer