Helena

    Min dotter ska börja gymnasiet till hösten men som det verkar nu så har hon inte godkänt i svenska och engelska och har därmed inte behörighet, vi funderar dessutom på att flytta till Spanien, kan hon läsa någon gymnasie utbildning på distans, alt läsa enstaka ämnen för att få behörighet till gymnasiet, vilken skola erbjuder detta? Mvh Helena

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Helena,
    kika på webbplatsen sofiadistans.nu - det är distansundervisning i grundskoleämnen som erbjuds där. Kontaktuppgifter till den skolan finner du på sofiadistans.nu/kontakt Utan godkända betyg i svenska och engelska är eleven inte behörig till gymnasiets nationella program och IM, introduktionsprogrammen erbjuds inte (vad jag vet) på distans. Från engelska kan eleven ibland få dispens, men det är i fall eleven började läsa engelska mycket senare än vad som är vanligt i Sverige (ett typiskt exempel på när det är möjligt att få dispens är att eleven flyttade till Sverige när hen var t.ex 13 år och hoppade in i årskurs 8 på grundskolan och att hen inte har läst engelska innan dess, över huvudet taget).
    Svenska är undervisningsspråk på de nationella programmen i Sverige, så här krävs det godkänt från vårterminen i årskurs 9 för att bli behörig till gymnasiet. Vad jag förstår det som, kan ej undantag beviljas.
    Vad som erbjuds i Spanien, förutom svenska gymnasieskolor (två stycken som finns i Spanien) vet vi inte här på FRåGA SYV. Undersök om din dotter kan gå i en lokal skola i Spanien där ni ska bo. Min gissning är att hon måste kunna spanska för att kunna följa undervisning där. Men annars så kanske det är möjligt att hoppa in i någon lägre årskurs, t.ex som motsvarar årskurs 7 i den svenska grundskolan, på samma sätt som elever som kommer till Sverige från andra länder när de är 12-13 år gamla gör, och bara "slänga sig in i språket" och försöka hänga med så gott det går och på sikt lära sig både spanska bra och få godkända betyg i alla ämnen som läses på skolan där.
    På tal om svenska gymnasieskolor utomlands, så finns det följande skolor i Spanien:
    El Colegio Sueco
    och
    Colegio Escandinavio
    Den information vi har är att båda skolorna (snabblänkarna ovan) erbjuder, på gymnasienivå, endast några få högskoleförberedande utbildningar där eleven måste vara behörig till gymnasiet, för att få lov att antas. Men fråga gärna om någon av de skolorna kan erbjuda läsa på grundskolenivå eller om de kan föreslå en annan lösning.
    Det finns också Hermods Distansgymnasium men den skolan erbjuder gymnasieutbildning på distans för ungdomar som vistas utomlands på grund av att minst en av elevens vårdnadshavare arbetar i utlandet. De kan inte göra undantag från den regeln att minst en av vårdnadshavare måste bevisa att hen bor utomlands pga sitt Arbete. Även Hermods Distansgymnasium erbjuder endast några få högskoleförberedande (nationella svenska) gymnasieprogram där betyget i svenska (godkänt eller högre) från vårterminen i årskurs 9 från grundskolan är obligatorisk och dispens i engelska kan beviljas endast om eleven läste engelska kort tid + att bedömning görs att eleven kommer kunna läsa ikapp och uppnå godkända betyg i två första gymnasiekurser i engelska mot slutet av år3 på gymnasiet (de kurserna heter Engelska 5 och 6).
    Du får gärna höra med utbildningsförvaltningen i den kommunen där din dotter är folkbokförd. De kanske (förhoppningsvis) har något förslag på vad de kan erbjuda som blir till gagn för din dotters vidarestudier.
    Annars, så gäller skolplikten endast för eleverna som vistas i Sverige. Vid flytt till utlandet upphör skolplikten och med det också (i alla fall i många fall) rätten till undervisning. Det är därför möjligt att utbildningsförvaltningen inte vill eller kan hjälpa till om eleven flyttar till utlandet men det skadar inte att höra med dem i alla fall. Vi håller tummarna!