Yesenia
    Hej!
    Jag undrar vad som gäller för studenter med utländsk gymnasieutbildning som vill komplettera i Sverige för att bli behörig för universitetsstudier här i Sverige?
    Jag har studerat 40 veckor svenska på grundnivå och sedan svenska som andraspråk 1-3.
    Men nu när jag ska komplettera min utländska gymnasieutbildning med först engelska grund 1-4 och sedan fortsätta med engelska 5 -6, så säger CSN att jag inte längre får något bidrag eller lån, för att jag kryssat i att jag har en utländsk gymnasieutbildning och har använt mina 40 veckors studier på grundnivå.
    I mitt hemland behöver man inte engelska för att komma in på universitet, så varför räknas det som att jag har en gymnasieexamen som motsvarar den svenska?

    Mvh Yesenia
    • :

      Hej Anna!

      Då har jag en följdfråga.

      CSN föreslog att jag skulle studera något lätt på gymnasienivå samtidigt som Engelska grund för att få studiebidrag och ta studielån. Jag tänkte först att det skulle bli för jobbigt men sedan såg jag bland ämnena att mitt hemspråk  Spanska  finns 1-7. Får jag studera något jag redan kan eller har CSN regler mot det också?

      Mvh Yesenia

    • Anna : Om komvux ger dig plats på kurserna så har inte CSN ngt att säga till om det. För att läsa spanska på heltid under en termin, 20 veckor, måste du läsa Spanska 1, 2, 3 och 4 under en termin. Varje kurs i språk på gymnasienivå läser man på heltid på fem veckor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är en fråga du måste ta med CSN. och CSN agerar utifrån de fastställda regler. Be om att CSN gör ett undantag, förklara som du gör här och nu.
    En förklaring jag kan ge är att i fall man har "gymnasiekompetens" och alltså har gått i skolan i rätt många år, så anses man vara kapabel att komplettera med allt som behöver kompletteras på rätt så kort tid, eftersom man har god studiegrund att stå på.
    Personligen så vet jag att lära sig två nya språk (om både svenska och engelska är nya språk) som vuxen är rätt tufft och kan ta lång tid. Det är inte alla som är extremt språkbegåvade och ju äldre man blir desto svårare är det att lära sig nya språk (i alla fall tar det längre tid att göra det).
    Sedan tycker jag personligen också om att börja läsa flera nya språk samtidigt (alltså om du t.ex skulle läsa nybörjarkurser i både svenska och engelska) är "mindre bra" bland annat för att man blandar ihop språken och sätter ihop meningar av hälften svenska och hälften engelska ord (vilket är mycket vanligt, "drabbar" nästan alla).
    Vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte påverka CSN´s beslut, dock.
    Suck.
    ANNA