Marina
    Hej, jag har lillasyster /halvsyster/, hon är "holländska" till hälften och kan en del språket. Hon drömmer om att studera i Holland på gymnasiet och/eller på eftergymnasial nivå. Hon går i å k 9 nu. Jag lovade att hjälpa henne med att hitta info- men känner nu att det är lite svårt att hitta relevant och pålitlig info. Kan ni hjälpa oss? Marina

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marina,
    Om man vill ta del av en grundskole- eller gymnasieutbildning utomlands på egen hand, och därmed avser att utnyttja ett annat lands reguljära skolsystem, finns ingen given väg att gå. En skolplats bygger oftast på att man är bosatt eller skriven på det ställe man vill gå i skolan.
    För att kunna bosätta sig i ett annat land på egen hand behöver man normalt ha nått myndighetsålder. Sökande som inte gjort det, men som kanske har en familj som ska bosätta sig i ett annat land, och vill ta reda på mer om skolorna i det landet, kan börja med att vända sig till landets ambassad eller konsulat i Sverige - här är webbadress till Nederländernas ambassad http://sweden.nlembassy.org/.

    Man kan skicka e-post till dem här; [email protected]. Självklart har det betydelse om personen i fråga kan språket och det underlättar säkert om hon dessutom har familj där – i så fall bör ju de kunna kolla hur hon ska göra för att skriva in sig på gymnasiet…

    På Nederländernas ambassads webbplats finns också information om att studera där: http://sweden.nlembassy.org/you-and-netherlands/studying-in-the-netherlands.html Det handlar då om universitetsutbildning. I princip kan man söka in på utbildningar i Nederländerna med sina svenska gymnasiebetyg, oberoende av vilket program man har gått. Dock kan det finnas särskilda krav, beroende på vilken utbildning man söker, och vilket program man har gått.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV