Hejsan,

    till Korrespondensgymnasiet>>> kan alla söka, som vill läsa en av de utbildningar som de erbjuder.

    Men om man inte kommer in på Korr eller vill på Distans läsa ngn utbildning som ej finns på Korr - då blir det svårt. Då krävs det Särskilda anledningar.
    En sådan anledning är att man bor utomlands med sin förälder som jobbar utomlands. Då har man rätt att läsa på Hermods distans.

    För övrigt så kan kommuner köpa distansutbildning till enskilda elever men det är dyrt och kommunerna gör det om det fastställs att eleven ej kan gå i skola. Individuella bedömningar gäller och det är mycket svårt att få igenom den lösningen. Detta bl a för att gymnasiet är en frivillig skola och kommunen kan säga att det är OK att söka jobb om man ej vill gå på gymnasiet på vanligt sätt.
    I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år. Och det är endast grundskola som är obligatorisk. Så det stämmer att man kan söka jobb när man är färdig med grundskolan; man behöver alltså inte tvunget gå på gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Så jag kan jag ansöka även om jag kan läsa på ordinarie skola?
    • Anna : Om du kommer in på Korrespondensgymnasiet byter du från din nuvarande skola till Korrespondensgymnasiet. Du kan inte läsa på 2 olika gymnasieskolor samtidigt.
    • Anna : Om du menar att du vill läsa på distans mot din nuvarande skola - då kan du prata med det med utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är skriven/folkbokförd och med rektor på din skola - men chansen är minimal att du skulle få igenom det.