Elev
    Hur goda är mina chanser att börja studera på universitet genom urvalsgrupp BII? Jag ser att många inte kommer in i någon utbildning genom det urvalet, och att det istället finns fler reserver än vad det finns antagna. Hur ökar jag mina chanser att komma in i någon utbildning genom BII? Varför varierar antagningspoängen varje år på Statistik.uhr.se? Om jag och en annan sökande har lika hög betygssnitt och ligger på gränsen till antagningspoängen, vilken av oss väljs då till utbildningen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Danne,

    varför antagningsgränser varierar - är för att de bestäms inte på förhand. Man kan kanske jämföra med en auktion... man vet inte vad försäljningspriset blir. Säg att du vill sälja en antik vas. Och folk bjuder över varandra - slutpriset kan bli ... vilket som helst! Det vet man inte på förhand. Man vet inte vilka som blir intresserad att köpa + hur mycket pengar de har, som vill köpa vasen.

    På samma sätt vet man inte vilka som blir intresserade att söka till en viss utbildning och hur höga betyg de kommer att ha.

    Höja sina chanser kan man genom att göra högskoleprovet - då deltar man även i HP-urvalet. får med det ännu en chans att komma in;
    man kan annars försöka genom prövningar höja sina redan satta betyg. Nya kurser är "lönt" att läsa om de skulle ge dig meritpoäng (om du inte redan har max i merit, som är 2.5).

    Svar på din andra fråga - om flera sökande konkurrerar om en, sista, plats i sin urvalsgrupp och har identiska meritvärde då tittar man först på om de sökande även har gjort högskoleprovet och den som inte gjorde högskoleprovet förlorar då i konkurrensen; av de som gjorde högskoleprovet - vinner den som har högre resultat på högskoleprovet; om flera har samma meritvärde OCH samma resultat på högskoleprovet, kan platsen lottas ut (och då får slumpen avgöra vem som får platsen).

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte