Lina
    Hej!

    Jag vill gärna läsa psykologi på bachelor-nivå utomlands (helt på engelska), skulle ni kunna hjälpa mig med att hitta universitet där detta är möjligt? Jag har kollat en hel del själv men har hittills bara hittat en helt program på engelska (Leiden university) utöver de som finns i Storbritannien. Jag har bra betyg och skulle vilja gå på ett "bra" universitet. Gärna med möjlighet till utbyten utomlands.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lina!

    Det är jättebra att du vill studera, att du har bra betyg och du vill vad du vill studera och var. Med studier utomlands är det lite "lurigt" på det sättet att man måste vara mycket insatt och hålla sig á jour om alla förändringar som sker på alla de olika universitet i olika länder för att kunna rekommendera ett "bra" universitet. Den kunskapen har vi inte på Fråga SYV, inte på det sättet i alla fall att vi kan just rekommendera ett visst universitet.
    Råd från oss på Fråga SYV är följande:
    1) ta kontakt med Studie- & yrkesvägledare på en gymnasieskola som erbjuder IB, det finns 30 stycken i Sverige och du kan se dem på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation= undervisning på IB är på engelska och många elever där har planer på att söka utbildningar utomlands - därför är SYV på just IB mer insatta i den problematiken;

    2) fundera över om du vill söka universitetsutbildning i Sverige och åka utomlands som utbytesstudent inom ramen för din svenska utbildning: det finns fördelar - det blir billigare och du får mycket hjälp med de praktiska sakerna;

    3) bra länkar - till hemsidor där pålitlig information finns: http://studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands/
    http://www.framtid.se/studera-utomlands/
    http://www.rotarystudent.se/utbyte-18-30-aar.aspx

    Att ta kontakt med Ambassaden eller Konsulatet av "aktuella landet" kan också vara en bra idé. T.ex. om du vill studera, säg i USA - då skulle jag råda dig kontakta både den svenska Ambassaden i USA och den amerikanska Ambassaden i Sverige. På Ambassader (och Konsulatet också) finns det ofta "utbildningsansvariga" som vet mycket om utbildningar i sitt land, i detta fallet USA.

    Jag skall samråda med kollegorna och vi återkommer om vi hittar ett bättre svar på din fråga. Önskar dig stort lycka till! Jag förstår att du vill ha ett annat svar, en direkt hänvisning till ett "bra universitet" men det är för stort ansvar och har man inte den kunskapen, är det bäst, tycker jag, att erkänna det i stället för att hänvisa till en skola som kanske inte alls är så bra som du förväntar dig. Det är väldigt svårt att hålla sig á jour med utbildningar i alla de olika länderna, det är därför förmedlingar finns som tar betalt för att ge råd om utlandsstudier: för att det är mycket jobb för ett stort antal personer att förvalta den kunskapen för att kunna ge bra råd.
    Jag hoppas du förstår hur jag menar. Återkom gärna med synpunkter på mitt svar. Som sagt, jag är fullt medveten om att du förmodligen inte är nöjd med svaret. :(
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla! Jag förstår absolut vad du menar, jag inser att detta är ett väldigt stort område och att det inte är lätt att hitta information :) Jag uppskattar länkarna du skickade och ska absolut kolla vidare, så tack så mycket för hjälpen!!
    • Milla : Tack själv för ett snabbt & trevligt svar! Det är ju så många olika länder också... på www.studera.nu nämner de 60 VANLIGASTE länderna att studer i... VANLIGASTE, alltså... sedan är det "femtio elva" olika områden: teknik, medicin, konst, språk... "you name it"... det är, som sagt, därför olika förmedlingar tar betalt för att hjälpa till med att förmedla studier utomlands: för att de måste avlöna sina konsulter som skaffar sig kunskap och förvaltar den. Det är svårt att hitta duktigt folk som vill jobba gratis ju! :)