M
    Hej!
    Jag är intresserad av att läsa statistik, jag skulle vilja läsa kurser antingen på distans eller i Göteborg / Växjö innan jag hoppar på en hel utbildning.

    Hur vet man att man läser kurser som man får tillgodoräkna sig om man skulle vilja läsa en hel utbildning. Måste man ta kontakt med respektive högskola för att se vad de rekommenderar?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är en bra idé att ta kontakt med studievägledare på den institutionen som erbjuder utb inom rätt område. Utbildningsutbud förändras och siktar du på ett visst program med start i framtiden, kanske finns inte det programmet längre eller får förändrat innehåll och/eller behörighetskraven ...

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej M; kurser inom "statistik" på distans Utan träffar - som är sökbara nu - kan du se på antagning.se/se/search?
    ***
    Att läsa någon kurs som ingår i ett program,som du senare vill komma in på, kanske inte är en så stor fördel...? Detta pga du i så fall ska sedan kunna "hoppa över" den kursen när du läser programmet, men då får du inte heller studiemedel för de veckorna som den kursen pågår (för du kommer då inte läsa den). Och det kanske blir problem med ekonomi... det kanske man inte alltid tänker på - på förhand.
    Det finns alltså fördelar att läsa ett helt program, utan att hoppa över några kurser.
    ***
    Att testa på läsa på högskolenivå och skaffa sig lite extra-kunskaper inom ett område som intresserar dig är, däremot, en stor fördel. Därför kan ja rekommendera att du läser kurser /söker kurser/ som intresserar dig, utan att tänka så mycket på om de ingår i ngt. program eller inte...
    Vill du sätta ihop din egen utbildning (kandidatexamen) - är det ofta så att 60 hp (ett års studier på heltid) kan man ha "valfria kurser" ... och om du läser Statistik - ligger det i linje "ekonomi, matematik" - så här ser jag inga problem med att ta med kurser i statistik inom Kandidat i matematik eller ekonomi.