Jörgen

    hej bor i karlstad å vill läsa till bergsprängare var gör man det tro

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jörgen,

    Kika gärna på framtid.se/yrke/bergsprängare

    och som framgår av informationen (länk ovan till yrkespresentationen) kan komvux eventuellt erbjuda utbildning som leder till yrket Bergsprängare. Om du har frågat på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och fick svar att de inte erbjuder den utbildningen, fråga i så fall om komvux i din kommun känner till att komvux i andra kommuner erbjuder den utbildningen, och fråga också om din kommun skulle godkänna Interkommunal ersättning: om du eller vi hittar var utbildning erbjuds på komvux, men komvux i den kommunen du är folkbokförd vägrar betala för platsen, kommer du inte bli antagen. Lösningen kan i så fall vara att försöka skriva in sig i den kommunen där utbildning på komvux ges, om du har den möjligheten, men även det garanterar inte att du blir antagen till utbildningen.

    Andra vägar:
    fråga på Arbetsförmedlingen - AF kan köpa utbildningar för personer som är arbetssökande.
    Sök anställning hos de arbetsgivare som, bland annat jobbar med bergsprängningar*; arbetsgivare kan köpa utbildning till de anställda hos specialiserade utbildningsanordnare som just håller kurser/utbildningar i bergsprängning. Om du kan och vill betala för utbildningen, kanske kan du köpa en sådan "företagsutbildning" som privatperson. Det är inte säkert att det går att köpa som privatperson, men vi kan göra förfrågningar om det - om du vill.
    * - jag menar att du kan söka jobb som "någonting annat", inte som bergsprängare, men att det finns personer på samma företag som jobbar med bergspräningar.

    Hej igen! vi fick imorse svar från en ansvarig för yrkeshögskoleutbildning Bergmaterialingenjör:
         Vad gäller yh-utbildning Bergmaterialingenjör, så riktar den sig inte specifikt till sprängteknik, däremot rör man vid ämnet i en av kurserna - Bergmaterialteknologi.

    Snabbaste vägen till just sprängarbete är nog att söka anställning hos företag som håller på med sprängning och gå den vägen. Förutom gruvföretag så har även bergtäkter sådan verksamhet. NCC, Skanska, Svevia osv - de som jobbar med grus, asfalt och infrastruktur har ofta egna täkter.

    Med vänliga hälsningar

    • : tack så mycket då har jag lite till på agenda å rota fram
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs hans svar, nedan:

                   Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift ska man ha tillräcklig och dokumenterad utbildning samt minst ett års praktik.

    Branschen har under lång tid erbjudits utbildning av utbildningsföretag som efter godkänt prov och vidimerad praktik utfärdat så kallat Sprängkort.

    Grundkursen är 47 timmar lång och kan därefter kompletteras med ett antal påbyggnadskurser. Det finns också en utbildning för mindre komplicerat slag, tex för jordbrukare, kyrkogårdsvaktmästare etc. Där krävs 2 års praktik där sprängningsarbete har ingått.

    Så, utbildningen kan man gå när som helst, före eller efter praktiken för att sedan få sitt sprängkort. Eftersom sprängningsarbete är ett hantverk så är det den praktiska erfarenheten av stor betydelse. Det är alltså viktigt att den person som vill bli sprängare kan få en anställning eller på annat sätt tillgodogöra sig praktiken hos ett bergsprängningsföretag.

    De utbildningsanordnare som främst är aktuella är:

    Bergutbildarna

    Orica

    Explosiv utbildning

    Eftersom tiderna är som de är just nu så vet jag att de flesta kurserna är framflyttade pga av Covid-19.

    Studie- och yrkesvägledare