Joakim

    Jag har studerat samhälle inriktning beteende men skulle vilja sadla om till bonde och driva en egen gård i framtiden. Men då undrar jag hur man ska gå tillväga för att uppnå det? Har ingen erfarenhet av att sköta djur etc.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Mitt förslag är praktik hos en bonde. Så att du känner på hur det är att vara bonde. Sedan får du köpa en gård om du har råd och lära dig genom att göra, på ett praktiskt sett.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på framtid.se/yrke/lantbrukare, yrke: avbytare, yrke: mjölkbonde, yrke: djuruppfödare, djurskötare inom lantbruk, biodlare, entreprenör - inom det gröna sektorn.
    Boka gärna tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Hen känner till de lokala förutsättningar bättre än vi här på FRåGA SYV. SYV-en på komvux i din kommun kan svara om det finns lämpliga kurser på komvux (i den aktuella kommunen, eller om din kommun kan köpa ngn sort utbildning för dig i en annan kommun).
    Du kan läsa om vad ungdomar på gymnasiet läser: de som går inriktning Lantbruk på NB. I programplanen för NB kan du se vad inriktningsspecifika kurser heter:

    Det är 7 st. 100poängs kurser - volymen som på heltid skulle läsas under 35 veckor. Om komvux i din kommun kan erbjuda alla de kurser eller någon av dem eller ingen av dem, måste du fråga på komvux i din kommun.

    Tyvärr, blir de med gymnasieexamen, lågt prioriterade på komvux där principen är "kortutbildade får plats först".