Robin

    Jag är intresserad av att studera till Marin Biolog. Jag undrar hur jag ska ta mig dit? Vart hittar jag denna utbildning och består den av en kandidat/master? Vad jag har förstått så behöver jag ha behörighet i ma 4, fy 2, bio 2 och ke 2. Jag gick Hotell och tursim i gymnasiet och därmed har bara ma 1. Jag har svårigheter i matematik men känner personer som kan hjälpa mig, det innebär dock att jag gärna vill ha ett lugnt studietempo (fortfarande plugga 100%) men att ta allt försiktigt. kan man t.ex. plugga ma 2 på komvux och sen möjligtvis något basår efteråt? Har hört att det finns basår man kan sträcka ut på två år. Tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robin, var god kika på Framtid.se/yrke/marinbiolog
    och
    under alla omständigheter behöver du uppnå godkänt betyg i matematik 2 (som första steget i den ganska långa vägen till att bli marinbiolog).
    Naturvetenskapliga basår på högskolenivå kan för särskild behörighet kräva även matte 3, det bestämmer varje lärosäte självt. Så, det är möjligt att du behöver innan basåret även få godkänt betyg i matte 3.
    Vill du läsa på heltid, om du läser endast matematik så tar varje mattekurs 5 veckor, alltså du måste bli klar med matte 2 på fem veckor och sedan med matte 3 på fem veckor (alltså med matte 2 och 3 på sammanlagt 10 veckor).
    Börja med att söka läsa matte 2 på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Naturvetenskapliga basår kan finnas även på folkhögskolorna.
    Så vitt jag vet läser man basåret på heltid på ett läsår. Skulle man läsa samma kurser på 2 år blir det då halvtidsstudier under 2 år.

    Grundläggande behörighet krävs inför högskolestudier. Jag vet inte om du på gymnasiet läste svenska 2,3 och engelska 6. Bra om du gjorde det och fick godkända betyg. I annat fall behöver du läsa de kurserna och få godkända betyg i dem. Det är 3 st. 100p.kurser som varje läses på heltid på fem veckor (eller alla 3 st. på sammanlagt 15 veckor, om man läser på heltid).

    Tips på "liknande yrken".
    Om man är intresserad av marinbiologi men inte vill gå den långa utbildningsvägen som krävs för att bli marinbiolog, så kanske kan man välja ett annat yrke som på sätt och viss "liknar" marinbiolog - t.ex Fiskevårdare, Akvarietekniker eller Naturguide.