Veronica
    Hej!
    När jag kollar behörighetskraven för ssk, så står det som bekant att man ska läsa Na2. Läser man vård och omsorgsprogrammet så läses inte denna kurs, nu till frågan- Räcker det att man är godkänd i Medicin 1 (och 2?) och Vård och omsorgsarbete 1 och 2 istället för Na2?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Veronica,
    Naturkunskap 2 kan ersättas av betyg i tre kurser: Fysik1, Kemi1 & Biologi1, dvs om man har godkända betyg i de tre kurserna, behöver man inte läsa Naturkunskap 2.
    Vård & Omsorgsprogrammet är ett yrkesförberedande program och för att få behörighet till högskola eller yrkeshögskola, bör man lägga till kurser - bland annat Naturkunskap 2, om man vill bli behörig att söka till Sjuksköterska.

    Jag vill också passa på och tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar inom område Hälsa, sjukvård och socialt arbete, du hitta info- om dem på länken: http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=12&Municipality.county=&Education.text=.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Så trots att de läser medicin 1 och 2 och vård och omsorg 2 så ersätter det inte Naturkunskap 2 menar du?
    • : /Veronica
    • : Ok, så trots att de läser medicin 1 och 2 samt vård och omsorgsarbete 1 och 2 så måste de läsa Natur 2?
    • Milla : Ja, Veronica, Naturkunskap 2 är en ANNAN kurs och om den krävs för behörighet, så måste den läsas eller tentas av med minst godkänt betyg.
    • : Tack då vet jag.
    • : Nu Mikael och Milla har jag forskat vidare i det här och det ni säger stämmer inte! Tycker att det är trist att ni skriver det ni gör då det ej stämmer och kan förvirra för blivande studenter. Natur 2 kan visst ersättas om du läser vård och omsorgsprogrammet. /Veronica
    • Anna : Vi är väldigt tacksamma om du uppger var du fick info- om vilka kurser som kan ersätta Naturkunskap 2. Vi fick info- från www.studera.nu som är högskolornas oficiella hemsida. Vi vill bli bättre & ge 100% korrekta svar! Tackar mycket på förhand! *L*
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Veronica,
    du kan fråga Antagning.se - det är de som administrerar antagning till högskola/universitet i Sverige.
    Det från Antagning.se man får besked om man är behörig eller ej. Enligt vad som uppges angående behörighetsregler, så är en kurs Naturkunskap 2 - "ersättningsbar" av en kombination av tre kurser: Fysik, Kemi & Biologi 1.
    Om man söker på "reell kompetens", kanske kan just den högskola/universitet dit man söker bedöma att en sökande har tillräckliga förkunskaper, även om man inte är behörig. Detta hör till undantag och det går inte på förhand veta hur bedömningen blir.
    Här http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/reellkompetensellerundantag.5.27d86368130216405a680004545.html kan man läsa om vad reell kompetens är och hur man ansöker i fall man inte är behörig.

    Med vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare