Evelyn
    Hej Fråga SYV!

    Jag har sökt till SYV-programmet på sidans på Stockholms universitet till hösten med goda chanser att komma in. Jag funderar nu på lite olika saker gällande programmet.

    Först och främst är jag såklart nyfiken på det specifika programmet jag sökt. Är det någon här som gått samma utbildning och som kan ge sin bild av utbildningen i stort? ex. lärare, examinationerna, de fysiska träffarna, hur är det att plugga på distans överlag?

    Hur fungerar det med praktiken? Måste jag göra praktiken på en skola i Stockholm eller är det lätt att få praktik på annan plats. bor nämligen i Göteborg och har inga planer på att flytta.

    Jag hade tänkt att jobba så gott som halvtid under hela utbildningen. Är det någon här som gjort något liknande och som vet om det kan gå ihop?

    Jag är 26 år och undrar även om hur ni upplevt ålder på de som pluggat programmet dvs är det bara massa 18 åringar eller är medelåldern högre? Har redan pluggat 3 år sedan innan och känner att jag gärna pluggar med lite äldre med livserfarenhet.

    Hur upplever ni SYV:are arbetsmarknaden just nu? Är det lätt att få jobb? Vilka typ av anställningar kan man få? Dvs. är det lätt att få en heltid direkt efter studierna?

    Stort tack om någon har svar på mina frågor :)

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelyn!

    Så roligt att du vill min kollega - en SYV>>!

    Jag har läst på Mah, Malmö högskolan /på studie- och yrkesvägledarprogrammet, bundet - dvs ej på distans/. Jag kan därför berätta om den utbildningen och inte om distans på Sthm´s universitet, men jag ska kolla med kollegorna här på Fråga SYV och be någon som läste i Stockholm att skriva ännu ett svar till dig, OK? :)

    Du kan så länge kika på yrkespresentationer på Framtid.se som har med SYV att göra, om du vill. Som SYV kan man arbeta bl a som Arbetsvägledare>> på arbetsförmedlingen; som Studievägledare på högskolor/universitet och som Jobbcoach/karriärvägledare inom "stöd och matchning" på ett företag som är "underleverantör" till Arbetsförmedlingen.

    Du bor i Göteborg och inte har planer på att flytta. Därför tänker jag att det kanske är bra om jag berättar det vi känner till om SYV-marknaden i Göteborg.

    Störst chans att få heltid på "en skola" är det om man får jobb på Göteborgs kommun, på Vägledningscentrum. Från Vägledningscentrum "utgår" vägledare till grund- och gymnasieskolorna - alla som vill jobbar heltid och man får en stor eller ett par mindre skolor "på sin tjänst". Göteborgs stad erbjuder fortbildning på arbetstid. Man kan också bemanna på "öppen mottagning" på Drop-in på vägledningscentrum som finns centralt i Gbg, på Skåneg.20.

    En annan stor arbetsgivare för SYV-ar i Gbg är Vuxenutbildningen /komvux/ som håller till på Rosenlundsplatsen 2 (mitt emot Fiskekyrkan). Även där jobbar alla som vill, heltid. Då arbetar man inte på en skola, utan tar emot personer i behov av studier; gör studieplaner för dem; administrerar antagning till kurser; sätter ihop Examensbevis (omväxlande arbete men några SYV-ar har "synpunkter" på att det är tråkigt att ofta träffa en person bara en gång - i en kvart, och sedan inte ha en aning om vad som händer med honom/henne; och att det är mycket administration - enligt vissa personer är det mer administration än vägledning).

    Andra möjligheter i Göteborg och i kringliggande kommuner: att jobba på en grund- eller gymnasieskola /i Göteborg är det i så fall på fristående skolor/. Här är det många "deltider" men man kan kanske få "två halvtider" på två närliggande skolor i samma kommun. Även varianter då SYV-ar undervisar som obehöriga lärare och samtidigt är skoladministratörer/skolvärdar - känner vi också till.

    • : Hej Anna! Tack för ditt svar.
    • : Det hade varit jättesnällt om du har kollegor som pluggat samma program och vill kolla runt lite :)
    • Ludmila : Jag fick nu svar från en nybliven SYV som har pluggat på distans i Stockholm. Kommer nu klistra hennes svar in i ett nytt svar "från mig". :)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    här nere svarar jag på dina frågor:

    - De fysiska träffas är s.k veckor. Då man t.ex är i skolan var 5e vecka mån-fre, intensiva veckor men oftast väldigt bra och intressanta som även gör att man får något sammanhållning i klassen trots att det är distans.

    - Du kan göra praktiken där du bor.

    - Jobba halvtid är nog inget som någon skola skulle rekommendera då utbildningen är på heltid. Men, det fanns många studenter när jag gick som jobbade på sidan om därav även jag.

    - Jag skulle säga att medelåldern är lägre, jag var 24 när jag läste och var näst yngst i klassen.

    - Som SYV beräknas det vara lätt att få jobb enligt arbetsförmedlingens prognoser.
    Däremot kan det vara lite knepigt att kanske få en heltid på en skola direkt efter examen oftast på mindre skolor är det lite ”mindre” tjänster. Men finns även andra utanför skolsystemet som anstället studie- och yrkesvägledare.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : Hej Julia!
    • : Tack för ditt svar. Vet du hur det fungerar om man väljer att göra praktiken i en annan stad, får man hjälp av skolan ändå (om man skulle behöva) att hitta en plats?
    • : Är det lätt att hitta praktik?
    • : Angående jobb vid sidan av! Vad jobbade du med och hur mycket ''orkade'' du jobba? :)
    • Milla : Jag vet att många högskolestudier jobbar "timmar vid behov" så får de själva bestämma när de tackar ja och nej till sina arbetspass ...
    • Milla : Ang praktiken så hjälper skola till om man själv inte hittar praktikplats. Svåraste var att hitta praktik på Arbetsför
    • Milla : medlingen /AF/ eftersom de på AF hade en omorganisation och en veckas AF-praktik var för oss obligatorisk ... Jag gick SYV utb för 15 år sedan! Men det löste sig för alla studerande ändå; några fick dock pendla långt.
    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har frågat "runt" och fått svar från en nybliven SYV som lyder:

    "Jag blev nyss klar, har jobbat 50-100% hela tiden.
    /Jag tror hon menar att hon har jobbat minst halvtid under sina heltidsstudier/.
    Är dock inte nån man bör mäta sig med. Har aödrig haft enbart 100% syssrlsättningsgrad. Jag rekommenderar att man låter bli att jobba sista året. Det är tufft! Medelåldern var nog närmare 40 på studenterna. Tror så gott som alla hade anställning innan de slutade skolan. Stöd och matchningsgöretagen är nog det som de flesta fått jobb på. Lärarna är bra. Nästan hela första året tyckte jag var värdelöst och flummigt. Jag är en praktiker, men med val och vägledning 1 vände allt. Praktiken bekräftade att jag valt rätt. De vill att man ordnar sin praktik själv och mina klasskompisar har praktiserat i stora delar av landet. Lycka till!"