elev

    Hej, jag vill studera till tandsköterska och jag har studerat i gymnasiet i två år i vård och omsorgs programmet, men det gick inte bra, har F i nästan allt och jag har hoppat av gymnasiet, jag skulle vilja studera som tandsköterska utan att behöva gå om gymnasiet, vad är det snabbaste och bästa sättet att studera vidare till tandsköterska?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amira,
    till Tandsköterska läser man i Sverige på yrkeshögskolan. Listan på utbildningar till tandsköterska kan du se på www.yhguiden.se/tandsköterska
    Yrket och utbildningarna är mycket populära med många sökande till varje utbildningsplats. Därför tror jag tyvärr inte att man kan komma in utan gymnasiekompetens; och så krävs det också godkänt betyg i gymnasial kurs svenska 2 eller SAS 2.

    Även om man har examen från VO och godkänd betyg i svenska 2 samt har jobbat i några år inom vården, så kanske man inte ens då kommer in pga hård konkurrens.
    Att utan utbildning inom vården, t.ex utbildning till undersköterska på komvux, utbildning till personlig assistent på folkhögskola + några års arbetslivserfarenhet komma in på tandsköterskeutbildningen bedömer jag som mycket osannolikt.
    Mitt förslag är att du försöker skaffa dig någon sort utbildning inom vården och så mycket arbetslivserfarenhet inom vården som du bara kan och sök till så många olika tandsköterskeutbildningar som möjligt (de finns på olika ort och i olika former, bl.a på distans). Man kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och med varje ansökan har man en ny chans.
    Men som sagt: även om yrkeshögskola kan ta in obehöriga, när många behöriga "slåss" om varje plats, kommer det inte på tal att ta in en obehörig sökande. :(