Hej Pernilla!
    När du skriver "textillärare", menar du hem-och-konsumentkunskapslarare eller yrkeslärareHV(inriktning textil-design)?
    De "vanliga" utbildningsvägarna finns beskrivna i yrkespresentationerna (länkarna ovan).

    Du får gärna fråga studievägledare på det programmet som utbildar rätt sort lärare: t.ex om du vill bli Yrkeslärare, då är det studievägledare på yrkeslärarprogrammet i så fall.

    Utökning av din legitimation?
    I vissa fall kan Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer utöka den tidigare utfärdade legitimationen. Tror tyvärr inte det kan bli så i ditt fall, pga lärare i Fritidspedagoger har olika sorters legitimationer, men fråga gärna även där.

    Tillgodoräknande av tidigare utbildning
    Om du kommer in på ett program som utbildar den sortens lärare som du vill bli, kan du när du blivit antagen, ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".