elev

    Hej, jag har flyttat till Sundsvall och bor nära universitetet här och jag vill jättegärna studera i någon utbildning i Mittuniversitetet men jag har ingen gymnasieexamen och jag har inte så många kurser, och jag har svårt att plugga i komvux eller folkhögskola, finns det någon chans att jag kan gå in i någon utbildning här, även om det var kurser som gör att jag får tillgång till någon utbildning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    För att kunna antas till en svensk högskola eller universitet måste man bland annat ha uppnått grundläggande behörighet t.ex ha examen från gymnasiet eller från komvux eller omdöme från en folkhögskola eller treårig arbetslivserfarenhet i kombination med ett antal gymnasiala kurser. Arbetslivserfarenhet måste vara från tiden efter gymnasiet (från det att man fyllt 19 år). Läs om det på antagning.se/en-annan-väg
    Obehörig sökande kommer inte antas till utbildning på högskolenivå även om ledig plats kommer finnas. Du måste bli behörig eller satsa på andra sorters utbildningar eller sök jobb.
    Andra sorters utbildningar finns bland annat på folkhögskolorna och inom Yrkeshögskola
    Förändringar som planeras för framtiden. Året 2025 planeras ett nytt Behörighetsprov att införas. Tanken är att om man klarar det provet, så kommer man anses ha grundläggande behörighet till svenska högskolestudier.
    ****
    Många fördelar i att läsa mot examensbevis (på gymnasiet eller på komvux)
    Att komma in på en högre utbildning är bara Första steget. Sedan ska man klara av studierna. Det är tuffa studier: det går fort, man ska läsa många sidor i kurslitteraturen, ofta är det en hel del texter som är på engelska (även om undervisningsspråk är svenska). Det är långt ifrån alla som kommer in på en högre utbildning som blir klara med utbildningen. Man kan tvingas hoppa av pga man inte klarar studierna.
    Därför finns det en stark rekommendation att skaffa sig bra, stabil kunskapsgrund inför högskole-universitetsstudier. Examen från komvux (eller från gymnasiet) avser ge en sådan grund. Därför rekommenderar även vi på FRåGA SYV att helst skaffa sig gymnasiekompetens i form av gymnasieexamen. Om du är 20 år - är det komvux som gäller för dig (för att du ska inte längre kunna antas till gymnasiet). Det är på komvux i den kommunen som du är folkbokförd i, som du söker för att läsa mot examensbevis.