Farah

    Hej! Sana heter jag och jag studerade första termin i naturprogramm åk 1 i Sverige skolan. Nu har jag flyttat till Dubai och jag tänkt att forsätta studera gymnaiet ämne i Svenska. Jag har frågat om det finns gymnasiet skolan här i Dubai men jag fick inte tillräckligt svar. Kan jag studera ämnen via distans skolor och vilka skolor? Och om ni har mail eller mobilnummer ni få gärna skicka svar på den här mailet [email protected] Mvh Sana Awad

    • Mikael : Är det svenska språket du vill läsa eller gymnasiet på svenska?
    • : Jag vill läsa gymnasiet på Svenska
    • Milla : Jag har nu skrivit ett svar till dig. Var god se nedan. Jag vill också säga följande: det finns inte någon allmän rätt att läsa gymnasiet på svenska om man bor utomlands. Man måste känna till just Din situation: är du t.ex svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige? är du folkbokförd i Sverige? Bor du utomlands pga ditt eget eller nära anhörigs arbete? Svar på de frågorna kan bli avgörande för rätten att få utbildning från Sverige. Du kan också vända dig till den svenska ambassaden i det landet du bor nu och fråga om dina rättigheter vad gäller få utbildning från Sverige. ... Sedan finns det också Hermods Distans som erbjuder webbaserade kurser i många gymnasiala ämnen, men de kostar pengar + du får inte något betyg utan endast Kunskaperna. Behöver du ha betyg eller är ditt mål att endast skaffa dig kunskaperna? Om du behöver betygen, då måste du antingen läsa komvux-kurserna eller göra prövningar. Att göra prövningar i svenska gymnasiekurser utomlands känner jag inte att det skulle erbjudas. Prövningar gör man i Sverige (i valfri kommun men man måste vara folkbokförd i Sverige). Om du vill senare komma på en svensk högskoleutbildning kan du göra det med gymnasial utbildning från utlandet (alltså du läser gymnasial utbildning i det landet du bor + gör TiSUS-test för att bekräfta dina kunskaper i ämnet "svenska som andraspråk", för att påvisa att du är behörig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    om du är över 20 år och är folkbokförd i Sverige, söker du studier på distans hos komvux i den kommunen i Sverige där du är folkbokförd.
    Om du inte är folkbokförd i Sverige, så tror jag det blir svårt att hitta möjlighet att läsa gymnasial utbildning på svenska. Du kan alltid bedriva självstudier - och senare, om du återvänder till Sverige, göra prövningar (för att få betyg). I ämnet matematik finns en mycket bra gratis sida - Matteboken.se --- Första gymnasiekurs i matematik finner du på matteboken.se/lektioner/matte-1

    Studie- och yrkesvägledare