Mehari

    Studera till sjuksköterska utomlands.

    Hejsan igen! Ursäkta mig för jag inte kunde förtydliga min fråga. Sjuksköterskeprogram och utbildning för att bli sjuksköterska utomlands. Grundutbildningar till sjuksköterska är vanligtvis på 3 år. Har Man möjlighet att studera utomlands 2 år och 1 år i Sverige? Andra frågan är ifall det är orimlig två år utlands hur många månader eller år ska man bara studera utomlands? Anledningen till att jag valde studera utomlands är vill utveckla lite engelska språket. Alltså jag vill lära mig engelska. jag vill bara studera och utbilda mig utomlands sedan vill jag jobba i Sverige.Tredje frågan är får man hjälp med stöd för att försörja sig där man studerar?

    Tack på förhand

    • Anna : När du skriver "sköterska" är det sjuksköterska du vill studera till? Vill du jobba som sjuksköterska i Sverige eller i något annat land?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag är inte helt säker på exakt vad din fråga gäller. Jag ska försöka gissa. Men du får gärna återkomma och förklara mer kring din fråga.
    När du skriver "sköterska" är det sjuksköterska du vill studera till? Vill du jobba som sjuksköterska i Sverige eller i något annat land?
    I Sverige är yrket Sjuksköterska ett av de yrken som kräver legitimation från Socialstyrelsen. För att kunna få legitimation måste man antingen ha examen från en svensk utbildning "Sjuksköterskeprogrammet" som finns på flera av högskolor-universitet i Sverige (utbildningen är 3-årig och läses på heltid) eller skaffa sig utbildning till sjuksköterska utomlands och se sedan om det går att komplettera med kurser och/eller praktik för att kunna få ut den svenska ssk-legitimationen.

    Om man har utbildning till sjuksköterska från ett land utanför EU - finns informationen om hur man kan gå tillväga för att försöka få den svenska ssk-leg. på socialstyrelsen.se/legitimation/utanfor-euees/sjukskoterska

    Om du med din fråga menar att du vill läsa 2 år på sjuksköterskeutbildningen utomlands och sedan 1 år i Sverige och på så sätt försöka bli sjuksköterska i Sverige, så känner vi på FRåGA SYV inte till att den möjligheten skulle finnas. Möjligtvis skulle man kunna tillgodoräkna sig några kurser om man söker och kommer in på en svensk utbildning till ssk-a och har med sig "motsvarande" utbildning från utlandet. Du får annars också kontakta studievägledare som jobbar på ssk-programmen på de olika svenska lärosäten. Det kan inte uteslutas att något projekt kan komma tillstånd som hjälper sjuksköterskor, som är utbildade i andra länder att få svensk legitimation (men sådana projekt uppstår, pågår och sedan avslutas... det är inte någon permanent verksamhet som man skulle kunna räkna med att den skulle finnas även om några år).