jonathan
    Hej, jag funderar på att studera utomlands senare i USA. Undrade lite om hur csn kan hjälpa en, hur länge man får studera där, vad det kan kosta en, och om man måste ta studielån?
    Lite generell info om möjliga kostnader, och hur länge man kan plugga där bara.

    Och sen en extra fråga, jag har en amerikansk kompis som är intresserad av att komma till Sverige och plugga här, har förklarat för henne att vi har vissa kurser som ges i engelska. Men om hon vill plugga här i Sverige, hur tycker du att hon ska gå tillväga? + lite info om vad det kan kosta henne. Det är ju gratis för svenska medborgare, men jag är inte så insatt på vad det kostar om någon skulle komma hit för att plugga.

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    vad vill din amerikanska kompis läsa? olika kurser och program kostar olika mycket... För icke-svenska medborgare är studier icke-kostnadsfria.

    Vilka utbildningar som i Sveirge /på högskolenivå/ ges på engelska - kan man se här >>

    ang. CSN och studier utomlands - läs på www.csn.se/utomlands

    ang. vad utbildning kostar - är det bäst att fråga på just den skola där man vill läsa. Kostnader kan variera.

    Amanda SYV

    Hej Jonathan,

    Jag förstår att du tycker att det är krångligt och lite förvirrande det här med CSN! Vi på STS/IBS erbjuder därför ett onlinemöte ikväll med tema just CSN och ansökan om studiemedel för utlandstudier. På onlinemötet kommer vi grundligt gå igenom steg för steg hur du ansöker om studiemedel för utlandsstudier. Anmäl dig här>

    Vi samarbetar med flera noggrant utvalda college och universitet i USA. Vi firar bland annat ett 15 år långt samarbete med Santa Barbara City College i Kalifornien just i år! För att hedra detta erbjuder vi alla som ansöker mellan 20 feb och 20 mars 5000 kr i stipendium. Läs mer om våra skolor i USA här>

    Vi hörs,

    Amanda

    www.ibs-education.com