Alma
    Hej. Jag är 15 år. Jag har tänkt att gå mitt första år på gymnasiet i Sverige men sedan studera andra året utomlands. Jag har sett att det finns vissa skolor som är godkända av Skolverket och jag funderar på London eller Madrid. Men det jag undrar över är kostnader för utbildning, boende osv. Vad måste jag betala? Får jag samma utbildning som om jag studerade i Sverige och finns det några nackdelar med att studera utomlands? Finns det möjlighet till att man kan få göra samma kurser som man skulle gjort på sin skola i Sverige så man kan komma tillbaka till Sverige det tredje året?

    4 Svar

    Jenny SYV

    Hej Alma!

    Va roligt att du är intresserad av att studera utomlands ett år. Om du studerar på gymnasiet på en svensk utlandsskola (Madrid, London, Paris, Bryssel, Nairobi eller Fuengirola) så får du samma utbildning som i Sverige och kan tillgodoräkna dig ditt utlandsår i din examen. Skolorna har lite olika kursplaner och kan tex läsa vissa kurser i en annan ordning än i din skola i Sverige. Kontakta skolan som du är intresserad av direkt så kan de titta på hur din kursplan stämmer överens med de kurser skolan erbjuder.

    Många kommuner skickar med skolpeng till svenska utlandsskolor. Kontakta din kommun och fråga. Om kommunen skickar med skolpeng så täcker den ofta hela eller nästan hela skolavgiften. Om kommunen inte skickar med skolpeng så måste du och din familj betala denna. Skolavgifterna varierar mellan de olika skolorna. Till detta tillkommer avgift för boende i antingen värdfamilj eller på internat, resekostnad, skolluncher (vissa skolor) och fickpengar.

    Jag är rektor på den Skandinaviska skolan i Madrid. Kontakta mig gärna på [email protected] om du har fler frågor eller vill veta de exakta kostnaderna hos oss.

    Mvh

    Jenny Dettmann, Rektor Skandinaviska skolan i Madrid

    Alexandra SYV

    Hej Alma!

    Vad kul att du funderar på att studera utomlands!

    Vi på Explorius erbjuder program i både Spanien och Storbritannien. I de olika länderna kan man göra områdesval där man kan önska att bli placerad i bland annat Madrid och London. Att åka till Storbritannien kostar ca 99 950 och Spanien ca 79 950. Detta är programkostnaderna och då tillkommer en kostand om man vill göra ett områdesval.

    Om man är intresserad av två länder kan man även åka till två länder under ett år. Åk till två länder, lär dig två olika språk! Just nu erbjuder vi ett komboprogram där du både kan åka till Storbritannien och Spanien under ett år. Det kan vara kul om man är lika intresserad av båda länderna men har svårt och bestämma sig.

    Tyvärr kan man inte tillgodoräkna året utomlands utan när man kommer hem får man gå om året man missat.

    Kika gäna på vår hemsida för mer information på www.explorius.se och hör gärna av dig till [email protected] om du har några frågor!

    Bästa hälsningar,
    Alexandra
    Student Exchange Coordinator

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Var god läs svar nedan som jag ombads att publicera här på sidan:

    Hej! Det finns sex svenska gymnasieskolor utomlands som är godkända av Skolverket och som följer svenska styrdokument precis som om skolorna skulle finnas i Sverige. Enda skillnaden är att de befinner sig i ett annat land! Gymnasierna finns i London, Madrid, Fuengirola, Bryssel, Nairobi och Paris. Det finns många likheter mellan dessa skolor: som elev lär man känna en annan kultur, fördjupar sina språkkunskaper, lär sig ta ansvar, lär känna nya kompisar från olika delar av Sverige, mognar som person osv. Gemensamt är också att skolorna tar emot gästelever som sedan fortsätter sina gymnasiestudier i Sverige, oftast under trean. De allra flesta elever söker till årskurs 2. Studieplanerna görs upp i samråd med elevens skola i Sverige så att det ska bli lätt och smidigt att fortsätta i årskurs 3. Det finns också några skillnader, utöver att språket och kulturen skiljer. I Bryssel och Nairobi bor man på internat, i de andra städerna i värdfamiljer. Kostnaderna kan också variera men de flesta kommuner sänder med den s.k. skolpengen. Jag föreslår att du går in på respektive skolas hemsida och tittar på beskrivningen av skolan. Det går också jättebra att mejla eller ringa direkt till skolorna om du har andra frågor eller funderingar. Angående din fråga om det finns några nackdelar med att studera utomlands är svaret nej. Det finns bara fördelar!

    Vänliga hälsningar, Karin Gadelii, rektor för gymnasiet på Svenska Skolan i Paris

    Vänliga hälsningar,
    Karin Gadelii, tf rektor gymnasiet
    Svenska Skolan Paris
    [email protected]
    +33689138343

    Hej!

    Som gästelev här på SSB i Belgien är du välkommen att studera alla tre gymnasieår eller enbart ett eller två. De flesta gästelever kommer hit för att gå sitt andra gymnasieår här. Du hittar information om vårt svenska gymnasium under ”Sweden” här: http://www.ssb.be/admission/. På samma plats hittar du också information om våra program och de ämnen vi erbjuder i ”guest student brochure”. Det är alltid bäst att skicka oss din studieplan så att vår gymnasiekoordinator kan titta på hur dina val passar ihop med de ämnen vi erbjuder här.

    Vi är öppna för alla elever vilket innebär att vi inte tar in på meritpoäng.

    Vad gäller priser så erbjuder hemkommunerna oftast eleven att ta med sig sin skolpeng för studier utomlands. Detta kan du kontrollera med utbildningsansvarige i din kommun. I så fall betalar föräldrarna mellanskillnaden (skolavgift – skolpeng). Skolavgiften för det svenska gymnasiet är hos oss detta läsår 10.000€ (täcks till största delen vanligtvis av skolpengen) och internatet https://www.ssb.be/boarding/ kostar 12.000€. Internatavgiften täcker boende, mat samt helgaktivitetsprogram.

    Kontakta oss gärna ifall du har ytterligare frågor på [email protected]!

    Mette Österberg
    Administration
    Scandinavian School of Brussels

    Amanda SYV

    Hej Alma!

    Vad roligt att du är intresserad av att studera utomlands! Ett år utomlands ger dig möjligheten att lära dig extremt mycket, både om dig själv och om landet du lever i. Du får dessutom chansen att lära dig ett nytt språk och att skapa vänner för livetJ.

    Vi på STS erbjuder utbytesår till både England och till Spanien. Grundpriset för ett läsår i Spanien ligger för tillfället på 74 950:

    https://www.sts-highschool.com/sv/destinationer/europa/spanien-hs

    Grundpriset för ett läsår i England ligger på 89 950 kr:

    https://www.sts-highschool.com/sv/destinationer/europa/uk

    I priset ingår allt ifrån flygresor och boende till skolavgifter och personlig serviceJ I Spanien ingår dessutom vårt mycket uppskattade välkomstläger i Barcelona!

    Möjligheten finns att tillgodoräkna de kurser du läst när du kommer hem, det beror dock på vilken skola du studerat på. Hör gärna av dig så lovar jag och mina kollegor att vägleda dig genom hela processenJ

    Du kan nå mig på [email protected] eller på 0771-202010.

    Med vänliga hälsningar

    Amanda, program Specialist STS