Adam
    Hej!

    Jag skulle vilja studera i Thailand vid Mahidol University International College (https://muic.mahidol.ac.th/eng/).

    För tillfället har jag endast slutfört grundskolan och studerar för tillfället på Komvux mot min examen inom Samhällskunskap.

    Jag förstår att man måste bevisa sina kunskaper i Engelska genom TOEFL eller IELTS, men utöver det, är jag behörig att ansöka till deras universitet om jag inte har tagit min examen inom Samhällskunskap ännu? I andra ord så har jag inte slutfört gymnasiet ännu.

    Skulle verkligen uppskatta svar på detta!

    Tack och vänliga hälsningar,

    Adam

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Adam, se gärna info på Universitets- och högskolerådets hemsida.
    och info om högre studier i Thailand: studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/thailand
    och så har du redan webbsida som hör till det aktuella lärosäte i Thailand där du vill läsa.
    Allmänt gäller: om man i Sverige är behörig till någon högskoleutbildning, då brukar kan, som regel, anses behörig även till motsvarande utländska och internationella utbildningar. Sedan är det ju inte förbjudet för ett lärosäte att göra en egen bedömning och bevilja undantag: den frågan får du ställa till de ansvariga på just den skolan som du vill komma in på.
    I Sverige behöver man ha Grundläggande behörighet + ofta även Särskild behörighet, som beror på just Vilken utbilnding man söker, alltså Olika för olika utbildningar.
    För Grundläggande behörighet i Sverige behöver du Examensbevis, eller Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola eller 3-årig arbetslivserfarenhet efter det att du fyllde 19 år + några få godkända gymnasiala kurser (om den utländska skolan erkänner en sådan "reell kompetens" kan inte vi svara på, utan det måste du fråga på just den skolan).