Emilia
    Jag går för tillfället andra året i gymnasiet och har börjat fundera på att studera ett år utomlands efter att jag tagit studenten, den plats som lockar mest för tillfället är England. Det som är mitt huvudsakliga problem är hur jag ska ansöka för bara ett år då de flesta utbildningar är flera år. Jag har tidigare fått tips om att ansöka via någon organisation, men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Har tidigare tittat på hemsidor som till exempel IBS och EF men jag vet inte hur bra/pålitliga organisationer de är? Vilka organisationer erbjuder denna typ av studieår? Och hur gör man med boende?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej EmiIia,

    om du viII åka utomIands för ett år, är kanske studier ett av aIternativen, men det finns även andra aIternativ - t.ex du kan söka jobb, t.ex som Au Pair>>

    Vad det gäIIer studier utomIands - så kan vi rekommendera ta hjäIp av

    STS>>

    ExpIorius>>

    AFS>>

    eIIer Rotary>>

    Du får också kika på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa - tyvärr har ansökningstiden precis gått ut (den 31 dec 2016) men kanske kan de ta emot ansökan ändå. Det är inte studier efter gymnasiet, utan under gymnasietiden - i ditt faII skuIIe du Iäsa utomIands efter åk2 innan åk3.