Ida

    Hej! Nu när jag går i tvåan har jag blivit väldigt intresserad av att studera ett år utomlands under gymnasietiden , men vet inte riktigt hur jag ska få det att fungera. Eftersom jag kommer fylla 18 i år är jag ett år äldre än vad de flesta är när de gör ett utbytesår. Jag skulle helst vilja studera i Schweiz, närmare bestämt Zurich, och undrar därför vad det finns för möjligheter att göra detta utan att "ta ett vanligt utbytesår". Jag skulle alltså kunna tänka mig att bo i korridor istället för i en familj, och läsa antingen komplettering för trean eller läsa trean på distans. Jag går just nu natur, men kan jag läsa motsvarande kurser jag har kvar på andra program som IB till exempel? Vad jag har förstått har ni ingen expert på utlandsstudier, men jag undrar ändå om ni har några tips på sidor som kan hjälpa mig med mina frågor, eller om ni kan ge exempel på skolor som är tillgängliga!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du vill ta examen från gymnasiet till sommaren 2021 - då ser jag följande realistiska alternativ:
    - att du avslutar dina nuvarande studier med examen och planerar för studier utomlands Efter gymnasiet;
    - att du söker till Korrespondensgymnasiet (som på prov, på uppdrag från Skolverket, erbjuder distansundervisning - finns några få utbildningar men Naturvet.programmet erbjuds via den skolan); då kan du bo var du vill - men kurserna som innehåller laborationer (fysik och kemi) kräver att du någon gång är på skolan (i Torsås - ca 3 mil utanför Kalmar);
    - att du söker till en svensk gymnasieskola utomlands (finns några få men ingen av dem i Zurich); t.ex finns det en svensk gymnasieskola i Belguim.

    I alla andra fall kommer du ej kunna ta ut examen från en svensk gymnasieskola till sommaren 2021, utan det blir i så fall senare.
    IB-diploma är ett 2-årigt program: om du börjar läsa på IB hösten 2020, borde du bli klar till sommaren 2022. ... jag tror inte ngn kan klara av IB-diploma programmet på ett läsår, men du får gärna fråga på de skolorna som du är intresserad av. Jag tvivlar också starkt på att en IB skola skulle ta in dig nu, direkt, i mitten av läsåret... men, som sagt, du får gärna fråga på alla de IB-skolorna som du är intresserad av: IB-skolorna lyder under IBO-organisationen men i mångt kan varje skola också bestämma själv... så, du kan få olika svar från olika skolor. En IB-skola i Zurich som jag hittade info om (och som erbjuder Diploma-programmet) har hemsida: icsz.ch/learn-at-ics/diploma-studies - undervisning, enl.vad jag hittade info om, är på den skolan på Engelska.

    Kika också på gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa - ett år i Spanien, Frankrike eller Tyskland (så vitt jag vet - endast de 3 länder är med i projektet som administreras av universitets- & högskolerådet). Om du efter år2 på gymnasiet deltar i det projektet, läser du år3 på din "gamla" gymnasieskola året därpå. Du blir även i detta fallet "ett år försenad".

    Info om ekonomiskt studiestöd för dig som är under 20 år och vill läsa utomlands: csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige